Rozdział I
Ogólne warunki i termin rekrutacji
§ 1
1. Akademia Muzyczna w Krakowie dokonuje przyjęć na I rok stacjonarnych i niestacjonarnych studiów I i II stopnia na kierunki prowadzone w uczelni, w ramach ustalonych limitów.
2. O uruchomieniu studiów niestacjonarnych decyduje rektor.
3. Uczelnia przeprowadza rekrutację na studia prowadzone w języku angielskim. O uruchomieniu studiów w języku angielskim decyduje rektor.
4. Akademia Muzyczna w Krakowie wraz z Uniwersytetem Papieskim Jana Pawła II w Krakowie przeprowadza rekrutację na kierunek Muzyka kościelna.
5. Egzaminy wstępne mają charakter konkursowy.
6. Podstawę przyjęcia na studia I stopnia stanowią wyniki: z praktycznego egzaminu wstępnego oraz pisemnego egzaminu maturalnego z języka polskiego na poziomie podstawowym. W przypadku studentów zagranicznych jest to wynik z języka ojczystego.
7. Podstawę przyjęcia na studia II stopnia stanowią wyniki z praktycznych egzaminów wstępnych oraz przedstawienie dyplomu licencjackiego, magisterskiego lub dokumentu równorzędnego.
8. Osoby ubiegające się o przyjęcie na studia wnoszą opłatę rekrutacyjną. Opłata podlega zwrotowi jedynie w przypadku pisemnej rezygnacji z egzaminów na 3 dni przed wyznaczonym terminem.
9. Kandydaci zdający egzamin maturalny w roku 2017, zobowiązani są do wyrażenia zgody (podczas wypełniania deklaracji maturalnej w szkole średniej) na przetwarzanie danych w Krajowym Rejestrze Egzaminów Maturalnych, w celu odczytania wyników matury przez uczelnię, w ww. rejestrze.
10. Uczelnia przeprowadza rejestrację kandydatów na studia I i II stopnia korzystając z systemu elektronicznego, w języku polskim i angielskim:
1) elektroniczna rejestracja kandydatów rozpoczyna się 4 maja 2017 r. i kończy 5 czerwca 2017 r.;
2) link do systemu internetowej rejestracji kandydatów znajduje się na stronie internetowej: www.amuz.krakow.pl;
3) kandydaci korzystają z dostępu do Internetu we własnym zakresie;
4) w celu rejestracji kandydat wypełnia i zatwierdza kwestionariusz oraz wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych, wybiera kierunek/specjalność studiów oraz składa wydrukowane podanie (własnoręcznie podpisane) do Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej, w wyznaczonym terminie;
5) rejestrację elektroniczną uznaje się za wiążącą po wprowadzeniu przez kandydata wszystkich niezbędnych danych oraz wygenerowanie i wysłanie kwestionariusza;
6) osobiste konto kandydata służy do dokonania i potwierdzenia rejestracji oraz przekazywania informacji dotyczących egzaminów wstępnych;
7) uczelnia nie ponosi odpowiedzialności za niemożność rejestracji spowodowaną awariami sieci internetowej lub okresowymi przeciążeniami serwerów. W takich przypadkach kandydat zgłasza się osobiście do sekretarza Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej. 11. Rekrutacja na studia I i II stopnia na kierunki: kompozycja i teoria muzyki, dyrygentura, edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, muzyka kościelna, instrumentalistyka, wokalistyka, rozpoczyna się 16 czerwca 2017 r. i kończy 31 października 2017 r. 12. Szczegółowe terminy egzaminów wstępnych zostaną ustalone przez odpowiednie wydziałowe komisje rekrutacyjne po zakończeniu elektronicznej rejestracji kandydatów i podane do wiadomości na stronie internetowej: www.amuz.krakow.pl
§ 2
1. Do egzaminu wstępnego dopuszczeni są kandydaci, którzy spełnią wymagania określone w § 1 oraz:
1) w ogłoszonym przez uczelnię terminie wypełnią elektroniczny formularz rekrutacyjny,
2) w ogłoszonych przez uczelnię terminach przedstawią wymagane dokumenty, o których mowa w § 13.
2. Kandydaci ubiegający się o przyjęcie na studia II stopnia, którzy ukończyli studia I stopnia lub jednolite studia magisterskie na pokrewnym kierunku, mogą zostać przyjęci na studia po pozytywnie zdanym egzaminie i sprawdzeniu przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną zgodności programowej obu kierunków.
3. Kandydat przedkładający świadectwo maturalne lub dyplom ukończenia studiów I stopnia wydany za granicą przez uprawnioną uczelnię działającą w systemie szkolnictwa wyższego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, może ubiegać się o przyjęcie na ogólnych zasadach pod warunkiem przedłożenia ww. dokumentu w oryginale i tłumaczeniu przysięgłym na język polski przed egzaminami.
4. Kandydat przedkładający świadectwo maturalne lub dyplom studiów I stopnia wydany za granicą przez inną szkołę lub uczelnię niż wymienione w punkcie 3, może ubiegać się o przyjęcie na ogólnych zasadach pod warunkiem uzyskania nostryfikacji ww. dyplomu w Polsce. Kandydat jest zobowiązany do przedłożenia ww. dokumentu w oryginale i tłumaczeniu przysięgłym na język polski przed egzaminami. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się przedłożenie dokumentu potwierdzającego nostryfikację w terminie późniejszym, wyznaczonym przez Wydziałową Komisję Rekrutacyjną.
5. Kandydaci posiadający Świadectwo Matury Międzynarodowej (International Baccalaureate) lub zaświadczenie wydane przez Biuro IB w Genewie, podlegają postępowaniu rekrutacyjnemu.
§ 3
1. Kandydaci na studia I stopnia nie muszą posiadać świadectwa ukończenia szkoły muzycznej II stopnia. Podczas egzaminu wstępnego winni wykazać się umiejętnościami i wiedzą na tym poziomie.
2. Studenci Akademii Muzycznej w Krakowie ubiegający się o podjęcie studiów, w ramach innego kierunku – zobowiązani są zdać wszystkie egzaminy obowiązujące kandydatów na I rok studiów.
3. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych nie korzystają z żadnych specjalnych uprawnień przy ubieganiu się o przyjęcie na studia.
4. Kandydaci niepełnosprawni i/lub przewlekle chorzy, podlegają tej samej procedurze rekrutacyjnej. Kandydaci mogą ubiegać się o zaadaptowanie formy egzaminów do swoich potrzeb wynikających z niepełnosprawności, przy czym forma ta nie oznacza zwolnienia z egzaminu – ma jedynie na celu wyrównanie szans. Forma egzaminu ustalana jest w sposób indywidualny, z Przewodniczącym Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej, w drodze szczegółowej rozmowy z kandydatem oraz dokumentów potwierdzających niepełnosprawność, dostarczonych przez kandydata na co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem rekrutacji.
§ 4
Postępowanie rekrutacyjne na I rok studiów I i II stopnia przeprowadzane jest według systemu punktowego określonego w Rozdziale IV.
§ 5
1. Kandydaci przyjmowani są na poszczególne kierunki/specjalności według kolejności miejsc. O kolejności decyduje liczba punktów.
2. Kandydaci na studia są przyjmowani do wyczerpania limitu miejsc.
3. W przypadku uzyskania tej samej liczby punktów przez dwóch lub więcej kandydatów, o kolejności przyjęć decyduje:
1) w postępowaniu na studia I stopnia – uzyskany procentowy wynik na egzaminie maturalnym z języka polskiego, a w przypadku wyniku tożsamego – uzyskany wynik z egzaminu maturalnego z matematyki,
2) w postępowaniu na studia II studia – uzyskana średnia ocen na studiach I stopnia.
4. Kandydaci przyjęci na studia mają obowiązek dokonania wpisu na I rok studiów, w wyznaczonym terminie. Brak wpisu oznacza rezygnację ze studiów.
5. W przypadku rezygnacji kandydata, na liście przyjętych umieszcza się kolejną osobę, która zdała egzamin, a nie została przyjęta z braku miejsc.
§ 6
W przypadku uruchomienia studiów niestacjonarnych przyjęcie kandydatów na I rok studiów następuje:
1) na podstawie wyników uzyskanych podczas egzaminu wstępnego na studia stacjonarne,
2) na podstawie odrębnego egzaminu w przypadku dodatkowej rekrutacji ogłoszonej przez rektora.
§ 7
1. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadzają wydziałowe komisje rekrutacyjne (zwane dalej WKR) – powołane przez dziekanów.
2. Przewodniczącym WKR jest dziekan lub wyznaczony przez dziekana prodziekan.
3. W skład WKR wchodzą: przewodniczący, sekretarz, z-ca sekretarza oraz co najmniej trzech członków.
4. Przewodniczący WKR powołuje komisje egzaminacyjne i ich przewodniczących do przeprowadzania poszczególnych egzaminów. Komisje egzaminacyjne mogą pracować w zespołach egzaminacyjnych.
5. Dla poszczególnych specjalności przewodniczący WKR może powołać sekretarzy komisji egzaminacyjnych. Sekretarz WKR nadzoruje i koordynuje ich pracę.
6. Komisja lub zespół muszą liczyć co najmniej trzy osoby.
7. Do zadań WKR należy w szczególności:
1) przyjmowanie zgłoszeń w systemie rejestracji elektronicznej oraz ich weryfikacja,
2) przyjmowanie dokumentów od kandydatów na studia i kontrola ich kompletności,
3) kontrolowanie zgodności danych wprowadzonych przez kandydatów podczas elektronicznej rejestracji z danymi zawartymi w złożonych dokumentach,
4) ustalenie listy kandydatów dopuszczonych do egzaminu wstępnego,
5) przekazanie kandydatom informacji o miejscu i terminach egzaminów, 6) organizacja oraz przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego i ogłoszenie jego wyników (etapowych i ostatecznych), 7) podejmowanie decyzji o przyjęciu lub nieprzyjęciu kandydata na studia, w ramach przyznanego limitu miejsc, 8) przygotowanie i ogłoszenie list kandydatów przyjętych na I rok studiów, nieprzyjętych z powodu braku miejsc oraz listy osób, które nie zdały egzaminu wstępnego, 9) pisemne zawiadomienie kandydatów o wynikach postępowania rekrutacyjnego, w tym sporządzenie i wysłanie decyzji administracyjnych, 10) wydawanie (na prośbę kandydata) zaświadczeń o wynikach postępowania rekrutacyjnego, 11) sporządzanie sprawozdań z wyników postępowania rekrutacyjnego, 12) przesyłanie odwołań wraz z aktami sprawy do Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej (zwaną dalej UKR).
8. Za prawidłowe wykonanie zadań określonych w ust. 7 punktach 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12 odpowiadają sekretarze WKR.
9. Po zakończeniu egzaminów wstępnych WKR sporządza i ogłasza listę kandydatów, którzy:
1) zdali egzamin wstępny (w kolejności uzyskanych punktów),
2) nie zdali egzaminu wstępnego (alfabetyczną).
10. Po otrzymaniu danych o wyniku egzaminów maturalnych wydziałowe komisje rekrutacyjne przeprowadzają postępowanie rekrutacyjne i ogłaszają:
1) listę kandydatów przyjętych na I rok studiów (alfabetyczną),
2) listę kandydatów, którzy zdali egzamin wstępny, a nie zostali przyjęci na I rok studiów z braku miejsc (w kolejności uzyskanych punktów).
§ 8
1. Organem nadzorującym postępowanie rekrutacyjne oraz odwoławczym od decyzji WKR jest Uczelniana Komisja Rekrutacyjna (UKR) powołana przez rektora.
2. W skład UKR wchodzą: przewodniczący, co najmniej jeden prorektor, sekretarz oraz przedstawiciele poszczególnych wydziałów.
3. Przewodniczącym UKR jest wyznaczony przez rektora prorektor.
4. Do zadań UKR należy w szczególności:
1) podejmowanie ustaleń dotyczących prac WKR,
2) kontrola przestrzegania przez WKR warunków i trybu rekrutacji,
3) kontrola poprawności przeprowadzania egzaminów na studia I i II stopnia,
4) podejmowanie, sporządzenie i rozesłanie decyzji administracyjnych wydanych w postępowaniu odwoławczym w sprawie przyjęcia lub nieprzyjęcia na studia.
5. W terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji o wyniku postępowania rekrutacyjnego kandydaci mają prawo złożyć odwołanie do UKR.
6. Odwołanie należy złożyć za pośrednictwem komisji, która wydała decyzję.
7. Podstawą odwołania może być jedynie wskazanie naruszenia warunków i trybu rekrutacji na studia.
8. Wydziałowe komisje rekrutacyjne zobowiązane są w terminie 7 dni od dnia, w którym odwołanie zostało złożone, przekazać je wraz z aktami sprawy do UKR.
9. UKR rozpatruje odwołania kandydatów w terminie ustalonym przez przewodniczącego UKR, nie wcześniej niż 14 dni od daty doręczenia decyzji WKR o wyniku postępowania rekrutacyjnego.
10. Decyzje w sprawie odwołań podejmuje UKR. Decyzja UKR jest ostateczna.
11. W przypadku rezygnacji kandydata, na jego miejsce zostaje przyjęty kandydat posiadający najwyższą ilość punktów z listy osób, które zdały egzamin wstępny, a nie zostały przyjęte z powodu braku miejsc.
12. Decyzję o wynikach egzaminów wstępnych kandydaci otrzymują drogą listową.
§ 9
Do przeprowadzenia egzaminów wstępnych uprawnieni są nauczyciele akademiccy zatrudnieni w uczelni.
§ 10
1. Z przebiegu postępowania rekrutacyjnego dla każdego kandydata sporządza się odrębny protokół.
2. W protokole wpisuje się punkty uzyskane z poszczególnych egzaminów. Protokół podpisują wszyscy członkowie WKR oraz komisji egzaminacyjnych lub zespołów egzaminacyjnych. Wszelkie skreślenia, zmiany i poprawki dokonywane w protokole powinny być potwierdzone dodatkowym podpisem przewodniczącego komisji.
3. Na podstawie indywidualnych protokołów, sekretarze sporządzają zbiorczy protokół dla danego kierunku/specjalności, obejmujący wszystkich ubiegających się kandydatów. W protokole wpisuje się sumy punktów uzyskane przez kandydatów oraz wynik (zdał, nie zdał) i rezultat ostateczny (przyjęty, nieprzyjęty). Protokół podpisują wszyscy członkowie Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej.
§ 11
1. Egzaminy z gry na instrumencie i egzaminy wokalne są otwarte. Ze względu na warunki lokalowe oraz celem zapewnienia komfortu dla zdającego, przewodniczący WKR może ograniczyć liczbę publiczności.
2. Wyniki postępowania rekrutacyjnego są jawne.
§ 12
Kandydat po zakończeniu postępowania rekrutacyjnego może otrzymać zaświadczenie o liczbie punktów uzyskanych z poszczególnych egzaminów oraz o sumie uzyskanych punktów.
Rozdział II
Wymagane dokumenty
§ 13
1. Do formularza rekrutacyjnego wymagane jest kolorowe zdjęcie, takie jak do dowodu osobistego, tj. o wymiarach 35x45 mm, wykonane na jednolitym jasnym tle, mające dobrą ostrość oraz odwzorowujące naturalny kolor skóry, obejmujące wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazujące wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice i przedstawiające osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrząca wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.
2. Przed przystąpieniem do egzaminu wstępnego kandydat powinien przedłożyć komisji egzaminacyjnej:
1) dowód tożsamości – do wglądu,
2) dowód wniesienia opłaty rekrutacyjnej na konto uczelni,
3) kserokopię indeksu (bez obowiązku zwrotu) – dotyczy kandydatów na studia II stopnia. Nie dotyczy absolwentów Akademii Muzycznej w Krakowie,
4) ponadto na specjalność kompozycja: na STUDIA I STOPNIA Co najmniej trzy samodzielnie wykonane prace kompozytorskie, preferowane różne składy: instrumentalne, wokalne lub mieszane. na STUDIA II STOPNIA Wybór partytur kompozycji własnych o zróżnicowanej obsadzie (orkiestrowe, kameralne, solowe, wokalne, instrumentalne) zrealizowanych w ostatnich latach, dowodzących znajomości warsztatu kompozytorskiego na poziomie ukończonych studiów I stopnia, w specjalności kompozycja.
3. Aby dokonać wpisu na studia należy złożyć następujące dokumenty:
1) oryginał lub odpis świadectwa dojrzałości lub uwierzytelnioną notarialnie kopię – dotyczy kandydatów ubiegających się o przyjęcie na studia I stopnia,
2) oryginał dyplomu ukończenia studiów I stopnia lub jednolitych magisterskich lub uwierzytelnioną notarialnie kopię – dotyczy kandydatów ubiegających się o przyjęcie na studia II stopnia,
3) oryginał lub odpis dyplomu ukończenia Szkoły Muzycznej II stopnia – dotyczy absolwentów szkół muzycznych II stopnia – nieobowiązkowo,
4) oświadczenie kandydata na studia stacjonarne w Akademii Muzycznej w Krakowie lub studenta przenoszącego się z innej uczelni o kontynuowaniu lub ukończeniu studiów na innych kierunkach studiów stacjonarnych w uczelni publicznej,
5) czytelną kserokopię dokumentu tożsamości – powiększoną dwukrotnie – obie strony,
6) 3 kolorowe fotografie zgodnie z wymaganiami z § 13 ust. 1.
4. Kandydaci – obcokrajowcy oraz kandydaci wybierający studia w języku angielskim składają dokumenty w tłumaczeniu na język polski.
5. Jeżeli dokumenty, o których mowa w ust. 4 pkt 1, 2 zostały uzyskane za granicą, kandydat przedstawia je w oryginale i tłumaczeniu na język polski, wraz z dokumentem stwierdzającym ich nostryfikację (jeżeli jest wymagana).
Rozdział III
ZAKRES EGZAMINU WSTĘPNEGO
§ 14
1. Komisje egzaminacyjne mają prawo wyboru utworów lub ich części podczas trwania egzaminu wstępnego.
2. Szczegółowe wymagania programowe stanowią załącznik nr 1 i 2 do WARUNKI I TRYB REKRUTACJI NA I ROK STUDIÓW I i II STOPNIA W AKADEMII MUZYCZNEJ W KRAKOWIE NA ROK AKADEMICKI 2017/2018.
3. Do egzaminu przystępuje się z własnymi materiałami nutowymi. Kandydat może wystąpić z własnym akompaniatorem lub skontaktować się przed egzaminem z akompaniatorem uczelni. Dotyczy również sekcji rytmicznej.