Studia po biol chemie

20.11.2022

Studia po biol chemie

Co można studiować po biol- chemie? Czy możemy przebierać w interesujących kierunkach, czy też pozostaje nam poszerzanie wiedzy zdobytej w liceum?

Biologia i Chemia to zgrany duet, otwierający szerokie perspektywy dalszego kształcenia. Niektórzy mogą mieć nawet kłopot z wyborem odpowiedniego kierunku, ponieważ propozycji edukacyjnych jest bardzo wiele. Od czego zatem powinniśmy rozpocząć poszukiwania najlepszych dla siebie studiów? Od zadania prostego, acz najistotniejszego pytania: co nas interesuje?

Warto zaznaczyć, że osoby o biologicznych i chemicznych predyspozycjach nie muszą decydować się na sztandarowe kierunki. Dyscyplin powiązanych z biologią i chemią, czy też dyscyplin, w których przedmioty te odgrywają kluczową rolę jest niemal bezliku, a zatem kierunki takie jak Biologia i Chemia to tylko niewielki fragment szerokiej i różnorodnej całości. Dodatkowej motywacji do wnikliwych poszukiwań powinien dodawać fakt, iż wiedza biologiczno- chemiczna poszukiwana jest na rynku pracy i związane są z nią interesujące i przyszłościowe zawody.

Polecane typy studiów po biol-chem

Studia medyczne

W rozważaniach o studiach dla osób o biologicznych i chemicznych predyspozycjach nie mogło zabraknąć studiów medycznych. To przestrzeń kształcenia, która nigdy nie straci na popularności i co zrozumiałe należy się z tego cieszyć. Studia medyczne oferują różnorodność, a fundamentem większości kierunków z ich przestrzeni jest właśnie biologia i chemia.

Kierunek lekarski, Farmacja, Analityka medyczna, Techniki dentystyczne – między innymi wśród tych kierunków osoby po biol- chemie mogą znaleźć coś dla siebie, a nawet coś, co z pasji i zainteresowań przemieni się w poważny pomysł na życie i drogę zawodową.

Czy studia medyczne są trudne? Nie ukrywajmy, do najłatwiejszych nie należą. Ale muszą być wymagające, bowiem ich zadaniem jest przygotowanie do wykonywania bardzo ważnych i niełatwych obowiązków, w tym ratowania życia. Ale obfitość programów nauczania nie powinna zniechęcać. Powinna dodawać energii do nauki. Warto wspomnieć także o tym, że osoby zainteresowane leczeniem, ale niekoniecznie ludzi mogą wybrać Weterynarię.

Popularne kierunki medyczne

Sprawdź wszystkie kierunki medyczne

Studia biologiczne i studia chemiczne

Zaczęliśmy od podkreślenia faktu, że posiadając umiejętności w zakresie biologii i chemii nie musimy koniecznie wybierać studiów biologicznych i studiów chemicznych. Oczywiście, nie oznacza to, że nie zasługują one na uwagę. Nic z tych rzeczy. Mogą być interesującym rozwiązaniem, dlatego warto poświęcić im trochę uwagi. Co zrozumiałe, podstawowymi reprezentantami tych studiów są kierunki Biologia oraz Chemia.

Popularne kierunki biologiczno chemiczne

Sprawdź wszystkie biologiczne i przyrodnicze

Sprawdź wszystkie kierunki chemiczne

Kształcenie na kierunku Biologia umożliwia pozyskanie rzetelnej wiedzy biologicznej opartej na solidnej podstawie nauk ścisłych: matematyki, chemii i fizyki. W toku studiów studenci zaznajamiają się między innymi z takimi zagadnieniami jak mikrobiologia, fizjologia zwierząt i roślin, immunologia, czy biologia molekularna.

Studia na kierunku Chemia dają szeroką wiedzę na temat tej dyscypliny, opartą na podstawach nauk matematyczno- przyrodniczych. W toku studiów studenci nabywają licznych umiejętności, na przykład w zakresie otrzymywania, analizowania, charakteryzowania i bezpiecznego stosowania wyrobów chemicznych, postępowania z odpadami, czy promowania zrównoważonego rozwoju.

Ale studia biologiczne i chemiczne to coś znacznie więcej niż wspomniane powyżej kierunki. To przestrzeń kształcenia, która ulega modyfikacjom, dzięki czemu staje się coraz bardziej ciekawa. Kierunkiem, który szczególnie zaskarbił sobie sympatię kandydatów i studentów jest Biotechnologia. Duże nią zainteresowanie wynika przede wszystkim z faktu, iż wiedza i umiejętności w jej zakresie wykorzystywane są w różnych obszarach nauki i branżach; od przemysłu kosmetycznego po branżę spożywczą.

Biotechnologia jest kierunkiem interdyscyplinarnym, który łączy w sobie zagadnienia z kilku dziedzin, zarówno przyrodniczych, jak i technicznych. To istna mieszanka, dzięki której studenci w toku kształcenia zaznajamiają się między innymi z biologią komórki, chemią organiczną, inżynierią genetyczną, czy mikrobiologią, a przy tym mogą dokładnie określić przestrzeń swojego rozwoju, ponieważ kierunek ten zazwyczaj oferuje ścieżki specjalizacji.

Mogą to być: Biotechnologia w produkcji roślinnej, Biotechnologia w przemyśle spożywczym, czy Mikrobiologia techniczna. Ponadto, Biotechnologia łączy się z medycyną, dlatego w ofertach dydaktycznych uczelni medycznych można napotkać Biotechnologię bądź właśnie Biotechnologię medyczną, oferującą między innymi zapoznanie się z tematyką projektowania nowych metod diagnostycznych stosowanych w medycynie.

Innym przykładem, który zainteresuje ludzi po biol- chemie to Analityka chemiczna, która kładzie nacisk na pozyskanie wiedzy z chemii ogólnej, nieorganicznej, organicznej, fizycznej i matematyki, dzięki której można nauczyć się jak prawidłowo dobierać metody badawcze i interpretować wyniki.

To propozycja dla tych, którzy chcieliby nabyć umiejętności prowadzenia badań w laboratoriach analitycznych z zastosowaniem nowoczesnych technik instrumentalnych, spektroskopowych i separacyjnych oraz klasycznych metod analizy ilościowej i jakościowej, jak również posługiwania się nowoczesną aparaturą analityczną. Brzmi interesująco? Do zainteresowania się tym kierunkiem może przekonać fakt, że z pozyskaną na studiach wiedzą można prowadzić własną działalność gospodarczą.

Dużo, i jeszcze więcej

Skupianie się na takich kierunkach jak Biologia, Chemia, czy Biotechnologia i Analityka chemiczna jest niesprawiedliwe, ponieważ w przestrzeni edukacyjnych propozycji dla biologów i chemików funkcjonuje znacznie więcej godnych uwagi kierunków. W katalogach dydaktycznych odnajdziemy takie kierunki jak: Inżynieria chemiczna i biochemiczna, Biogospodarka, Chemia budowlana, Inżynieria biomedyczna, Nanotechnologia, Technologia chemiczna, czy Technologia żywności i żywienie człowieka. Co zrozumiałe, oferty dla osób o biologicznych i chemicznych zainteresowaniach mogą się różnić w zależności od wybranej uczelni. Ale i tak, pomimo występujących różnic, oferty te są różnorodne.

Różnorodność ofert dydaktycznych wynika z faktu, że biologia i chemia to dyscypliny fundamentalne dla rozwoju nauki, a co za tym idzie rozwoju szeroko rozumianego. Dzięki biologii i chemii rozwija się medycyna, rolnictwo, ogrodnictwo, motoryzacja. Dlatego też z biologicznymi i chemicznymi umiejętnościami można się ubiegać o przyjęcie na kierunki z tymi branżami powiązane.

Studia rolnicze

Studia rolnicze mogą okazać się trafionym pomysłem na studia, bowiem zajmują się jedną z najistotniejszych gałęzi gospodarki, a przy tym dziedziną, która rozwija się i unowocześnia. Mówiąc o studiach rolniczych warto mieć na uwadze, że w ich przestrzeni funkcjonuje nie tylko kierunek Rolnictwo, ale także inne mogące zainteresować. Na przykład? Ochrona zdrowia roślin, czy Bezpieczeństwo żywności.

Ponadto, studia rolnicze otwierają szerokie perspektywy zawodowe. Po pierwsze, można działać na własną rękę i prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, a po drugie można pracować między innymi w placówkach naukowo- badawczych, agrobiznesie, administracji rządowej i samorządowej, firmach doradztwa rolniczego, firmach handlowo- usługowych zajmujących się sprzedażą nasion, nawozów i środków ochrony roślin, czy też jednostkach certyfikujących gospodarstwa ekologiczne albo firmach zajmujących się ochroną i rekultywacją środowiska.

Popularne kierunki rolnicze:

Sprawdź wszystkie kierunki rolnicze

Nie biologia, nie chemia…

Powiedzieliśmy o studiach biologicznych, chemicznych, rolniczych, medycznych. Wydają się one idealnie dopasowane do osób o biologicznych i chemicznych umiejętnościach. Ale co wtedy, kiedy wcale nie chcemy tych umiejętności rozwijać, ani czynić z nich większego pożytku? Czy po zdaniu biologii i chemii na maturze możemy wybrać studia zupełnie niezwiązane z tymi przedmiotami? Oczywiście, że tak.

Poza tym, w katalogach dydaktycznych funkcjonują kierunki, które nie należą do wyżej wymienionych obszarów kształcenia, ale wiedza z zakresu biologii bądź chemii może się przydać i stanowić duży atut. Na przykład? Psychologia, Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, Logopedia, Terapia zajęciowa, Wychowanie fizyczne, Inżynieria bezpieczeństwa pracy, czy Kryminologia i Kryminalistyka. Propozycji kształcenia jest znacznie więcej. Trzeba tylko poszukać.