Pilot ze znajomością prawa to przyszłościowy zawód

Pilot ze znajomością prawa to przyszłościowy zawód

Studia Warszawa - Uczelnia Łazarskiego w Warszawie

27.01.2022

Pilot ze znajomością prawa to przyszłościowy zawód

Aviation law and professional pilot licence to pierwsze tego typu studia w Polsce, które łączą dwie dziedziny wiedzy - pilotaż i prawo lotnicze. Są skierowane do osób, których największym marzeniem jest praca na wysokościach oraz zwiedzanie świata. Absolwenci nie będą narzekać na brak zatrudnienia bowiem zapotrzebowanie na zawodowych pilotów ciągle rośnie.

 

W 2018 roku raport Boeinga pokazał, że branża lotnicza może mieć problem z załogą. Z danych wynika, że do 2036 roku może brakować 637 tys. pilotów na całym świecie. Natomiast cała branża lotnicza będzie musiała zatrudnić dodatkowe 2 mln osób. Biorąc pod uwagę te liczby, studiowanie kierunku związanego z lotnictwem jest bardzo przyszłościowe. Zawód ten gwarantuje też dobre zarobki. Wysokość pensji zależy głównie od zatrudniającej linii lotniczej, liczby wylatanych godzin oraz samolotu, którym steruje pilot. Forbes podaje, że w PLL LOT pierwszy oficer zarabia średnio od 15 tys. zł miesięcznie.

Aviation law and professional pilot licence to jeden z niewielu przyszłościowych kierunków w Europie środkowo-wschodniej, który zapewnia pracę na całym świecie od razu po zakończeniu studiów, zdaniu egzaminów i otrzymaniu licencji.

 

Dla początkujących i doświadczonych
Trzyletnie studia stacjonarne Aviation law and professional pilot licence są skierowane zarówno do osób początkujących jak i tych, które posiadają już licencję pilotażu, a także są absolwentami innych kierunków. Rekrutację prowadzi Wydział Prawa i Administracji Uczelni Łazarskiego. - Nauka na podwójnym kierunku pozwala zabezpieczyć się na przyszłość w przypadku utrudnionych możliwości wykonywania zawodu pilota. Absolwent studiów może pracować w kilku zawodach: zostaje zawodowym pilotem, ale zdobywa też kwalifikacje, które pozwalają pracować w organach i instytucjach lotnictwa cywilnego. Dzięki takiemu wykształceniu, w każdej chwili może zrezygnować z latania i pełnić służbę w administracji lotniczej – mówi dziekan Wydziału Prawa i Administracji dr hab. Anna Konert.  

Uprawnienia, które zdobędą absolwenci tego kierunku obowiązują na wszystkich kontynentach. Po studiach można przystąpić do egzaminów praktycznych CPL(A)/ME oraz IRA (A) ME. Daje to później możliwość zdobycia licencji ATPL (Airline Transport Pilot Licence) czyli najwyższego stopnia, który pilot zawodowy może uzyskać w lotnictwie cywilnym. Uprawnia on do sterowania samolotami o masie powyżej 5,7 tony i zabierającymi na pokład ponad 9 pasażerów.

 

Licencja po trzech latach nauki
Uczelnia Łazarskiego proponuje modułowy model zajęć - studenci na zmianę będą mieli lekcje praktyczne (nauka latania) oraz wykłady teoretyczne. - Modułowa forma kształcenia to system, który praktykują największe uczelnie na świecie. Jego najważniejszą cechą jest to, że studenci zdobywają wiedzę w szybszy i łatwiejszy sposób. Dzięki temu, już po trzech latach nauki, studenci mogą przystąpić do egzaminów i uzyskać licencję – dodaje. W programie są min. zajęcia z zakresu: meteorologii, nawigacji, planowania, wykonania, monitorowania i zasad lotu, prowadzone przez doświadczoną kadrę, specjalistów z zakresu prawa lotniczego, instruktorów lotnictwa, a także praktykujących pilotów.

 

Najpierw symulator, potem samolot
Studenci, zanim po raz pierwszy usiądą za sterami prawdziwego samolotu, muszą spędzić 50 godzin na symulatorze w profesjonalnym ośrodku szkolenia pilotów Goldwings, który znajduje się niedaleko Uczelni Łazarskiego. Dzięki temu doświadczeniu, dowiedzą się jak wygląda lot w różnych sytuacjach - zarówno przy dobrych i złych warunkach atmosferycznych. Po wylataniu godzin na symulatorze, przesiądą się do prawdziwego samolotu, gdzie pod okiem instruktora, będą się uczyć latać (150 godzin nauki).

 

Pilot musi mieć dobry wzrok i panować nad stresem
W rekrutacji mogą wziąć osoby wszystkich narodowości, które sprawnie posługują się językiem angielskim. Język ten jest oficjalnym językiem w komunikacji i obsłudze lotniczej. Pilot komunikuje się po angielsku na przykład z wieżami kontroli lotów, również pracując w polskich liniach lotniczych i latając jedynie po kraju. Przed rozpoczęciem studiów trzeba dostarczyć certyfikat znajomości języka na poziomie co najmniej B2 lub przejść pomyślnie rozmowę kwalifikacyjną.

Aby spełnić marzenie o podniebnych podróżach, wbrew powszechnej opinii, nie trzeba być okazem zdrowia. Przeciwwskazaniem do wykonywania zawodu są poważne i przewlekłe choroby, również wzroku, a także zaburzenia słuchu i zaburzenia ruchowe. Delikatna wada wzroku nie musi stać jednak na przeszkodzie do uprawiania wymarzonego zawodu, jeśli mieści się w orzeczeniu lotniczo-lekarskim klasy I. Dobrego pilota musi cechować także umiejętność panowania nad stresem.

Rok studiów kosztuje 24 000 Euro  - porównując zakres wiedzy i koszt czesnego z kosztem kursu w szkole lotniczej, studia wypadają pod tym względem korzystniej. W czesne wliczone są już godziny zajęć praktycznych z instruktorem oraz wypożyczenie samolotu. Poza tym, kurs praktyczny w szkole pilotażu to średnio tylko 45 godzin nauki latania i kilka godzin na symulatorze, czyli około 3 razy mniej niż na Uczelni Łazarskiego podczas trwania studiów – mówi. Studentom spoza naszego kraju, uczelnia pomaga w znalezieniu zakwaterowania na czas nauki.

dowiedz się więcej

Komentarze (0)