Artykuł archiwalny
UCHWAŁA Nr 23/2014 SENATU UNIWERSYTETU PRZYRODNICZO-HUMANISTYCZNEGO w SIEDLCACH z dnia 28 maja 2014 r. w sprawie warunków i trybu rekrutacji na poszczególne kierunki studiów w Uniwersytecie Przyrodniczo-Humanistycznym w Siedlcach w roku akademickim 2015/2016.
Na podstawie art. 169 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r„ poz. 572 ze zm.) uchwala się, co następuje:
I. Postanowienia ogólne
§ 1
1. Rekrutację na pierwszy rok studiów przeprowadzają komisje rekrutacyjne powołane przez kierowników podstawowych jednostek organizacyjnych - zgodnie z zasadami określonymi przez rektora w drodze zarządzenia.
2. Rekrutację prowadzi się na poszczególne kierunki i formy studiów, za wyjątkiem studiów pierwszego i drugiego stopnia na kierunku filologia oraz studiów drugiego stopnia na kierunku pedagogika, na które prowadzi się rekrutację z uwzględnieniem poszczególnych specjalności.
3. Rektor, w terminie do dnia 5 marca 2015 r„ określi terminy poszczególnych czynności postępowania rekrutacyjnego oraz szczegółowe zasady prowadzenia rekrutacji elektronicznej.
§ 2
1. O przyjęcie na studia może ubiegać się osoba, która:
1) posiada świadectwo dojrzałości uzyskane w trybie nowej lub starej matury lub świadectwo maturalne uzyskane za granicą albo dyplom matury międzynarodowej (International Baccalaureat) albo dyplom matury europejskiej (European Baccalaureat) - w przypadku osoby ubiegającej się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia;
2) posiada tytuł magistra, licencjata, inżyniera lub równorzędny - w przypadku osoby ubiegającej się o przyjęcie na studia drugiego stopnia, z zastrzeżeniem pkt. 3;
3) posiada tytuł magistra inżyniera lub inżyniera - w przypadku osoby ubiegającej się o przyjęcie na studia drugiego stopnia na kierunek bioinżynieria produkcji żywności, informatyka, rolnictwo lub zootechnika;
4) wprowadziła swoje dane do systemu Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK), zgodnie z zasadami określonymi w § 4;
5) wniosła opłatę rekrutacyjną w wysokości ustalonej przez rektora, w drodze odrębnego zarządzenia - rezygnacja z ubiegania się o przyjęcie na studia nie powoduje zwrotu wniesionej opłaty.
2. Osoba posiadająca świadectwo maturalne uzyskane za granicą może ubiegać się o przyjęcie na studia w przypadku, gdy dokument ten jest zalegalizowany lub opatrzony apostille i gdy zawiera stwierdzenie, iż dana osoba ma prawo ubiegać się o przyjęcie na studia wyższe w kraju, w którym dokument został wydany.
3. W przypadku gdy świadectwo uzyskane za granicą podlega uznaniu w trybie nostryfikacji, osoba ubiegająca się o przyjęcie na studia zobowiązana jest do przedstawienia zaświadczenia stwierdzającego równorzędność uzyskanego świadectwa z odpowiednim polskim świadectwem dojrzałości.
4. O przyjęcie na studia drugiego stopnia może ubiegać się osoba, która posiada zalegalizowany lub opatrzony apostille dyplom lub inny dokument ukończenia studiów wyższych za granicą , uprawniający do podjęcia studiów drugiego stopnia (magisterskich) w państwie, w którym został wydany, a następnie uznany za równorzędny z odpowiednim dyplomem polskim.
5. Dokumenty, o których mowa w ust. 2 i 4, winny być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego.
§ 3
1. Przyjęcie na studia cudzoziemców przeprowadza się zgodnie z zasadami określonymi w art. 43 oraz art. 191a ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. w sprawie podejmowania i odbywania przez cudzoziemców studiów i szkoleń oraz ich uczestniczenia w badaniach naukowych i pracach rozwojowych (Dz. U. Nr 190, poz. 1406 z późn. zm.).
2. Szczegółowe zasady podejmowania studiów przez cudzoziemców w UPH reguluje zarządzenie rektora.
§ 4
1. Warunkiem rozpoczęcia procedury rekrutacyjnej na studia jest zarejestrowanie się przez osobę ubiegającą się o przyjęcie na studia w systemie IRK. Rejestracji dokonuje się pod adresem https://irk.uph.edu.pl - z dowolnego komputera posiadającego dostęp do internetu.
2. Osoby ubiegające się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia, będące laureatami lub finalistami olimpiad składają dodatkowo, we właściwej komisji rekrutacyjnej, dokumenty potwierdzające status laureata lub finalisty, bezpośrednio po dokonaniu rejestracji w systemie IRK.
3. Rejestrację uznaje się za wiążącą po wprowadzeniu przez kandydata wszystkich wymaganych danych, wyborze kierunku studiów, wniesieniu opłaty rekrutacyjnej oraz uzyskaniu przez UPH potwierdzenia bankowego o wpływie tej opłaty na rachunek UPH.
4. Komisja rekrutacyjna, po otrzymaniu od kandydata kompletu dokumentów, sprawdza poprawność wpisanych do systemu IRK danych. Wszelkie konsekwencje związane z błędnym wypełnieniem pól formularzy internetowych, ich niewypełnieniem lub podaniem informacji nieprawdziwych ponosi osoba ubiegają ca się o przyjęcie na studia.
§ 5
1. Wyniki postępowania rekrutacyjnego są jawne.
2. Po zakończeniu każdego etapu postępowania rekrutacyjnego, na podstawie wyników uzyskanych przez wszystkie osoby ubiegające się o przyjęcie na studia na dany kierunek lub specjalność tworzy się listę rankingową , w malejącej kolejności uzyskanych punktów lub ocen (studia drugiego stopnia).
3. Z przebiegu postępowania rekrutacyjnego na dany kierunek studiów lub specjalność sporządza się protokół indywidualny, oddzielny dla każdego kandydata oraz protokół zbiorczy. Protokoły podpisują przewodniczący i wszyscy członkowie komisji rekrutacyjnej.
4. Wszelkie skreślenia i zmiany dokonywane na listach i w protokole potwierdzane są podpisem przewodniczącego komisji.
5. Po przyjęciu na studia osoba, która ubiegała się o przyjęcie otrzymuje, za pokwitowaniem lub potwierdzeniem doręczenia, oryginał decyzji komisji rekrutacyjnej.
§ 6
1. Od decyzji komisji rekrutacyjnej służy odwołanie, w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji, do uczelnianej komisji rekrutacyjnej. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem właściwej komisji rekrutacyjnej.
2. Podstawą odwołania, o którym mowa w ust. 1, może być jedynie wskazanie naruszenia warunków i trybu rekrutacji, określonych niniejszą uchwałą.
§ 7
1. Warunkiem uruchomienia kierunku studiów lub specjalności jest przyjęcie, w ramach rekrutacji na dany kierunek lub specjalność, nie mniej niż 30 osób, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Rektor, na uzasadniony wniosek kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej, może podjąć decyzję o uruchomieniu kierunku studiów lub specjalności, także w przypadku gdy liczba przyjętych osób jest mniejsza niż 30.
3. Rektor kierując się odpowiedzialnością za jakość kształcenia może, na wniosek kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej, podjąć decyzję o zamknięciu rekrutacji na dany kierunek, specjalność lub formę studiów.
II. Rekrutacja na studia pierwszego stopnia
§ 8
1. Rekrutacja na studia pierwszego stopnia odbywa się na podstawie listy rankingowej, sporządzonej z uwzględnieniem punktów uzyskanych z:
1) częsc1 pisemnej egzam1now maturalnych - w przypadku kandydatów z nową maturą , dyplomem IB lub dyplomem EB albo świadectwem maturalnym uzyskanym za granicą;
2) części ustnej i pisemnej egzaminów dojrzałości - w przypadku kandydatów ze starą maturą ;
3) egzaminu ustnego z języka obcego i konkursu świadectw dojrzałości - w przypadku kandydatów ze starą maturą ubiegających się o przyjęcie na studia na kierunek filologia sp. anglistyka.
2. UPH prowadzi nabór na następujące kierunki studiów pierwszego stopnia:
3. W przypadku, gdy na świadectwie dojrzałości osoby ubiegającej się o przyjęcie na studia oceniona jest większa liczba przedmiotów, niż wymagana w postępowaniu rekrutacyjnym, kandydat w trakcie rejestracji w systemie IRK wskazuje te, które mają być brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym.
§ 9
1. Dla kandydatów ze starą maturą podstawą rekrutacji są oceny z egzaminu dojrzałości (część pisemna i ustna), przeliczane na punkty w następujący sposób:
6,0 - 100 pkt.
5,0 - 90 pkt.
4,0 - 70 pkt.
3,0 - 50 pkt.
2,0 - 30 pkt.
Ostateczny wynik jest sumą punktów uzyskanych z przeliczenia ocen z danego przedmiotu na świadectwie dojrzałości, z zastrzeżeniem ustępu 2. Kandydat może uzyskać do 200 punktów z jednego przedmiotu.
2. W przypadku kandydatów, którzy na świadectwie dojrzałości w systemie starej matury nie posiadają oceny z przedmiotu (przedmiotów) objętego postępowaniem rekrutacyjnym, bierze się pod uwagę ocenę z tego przedmiotu (przedmiotów) uzyskaną na świadectwie ukończenia szkoły średniej.
3. Egzamin ustny na kierunek filologia sp. anglistyka oceniany jest w skali 0-200 punktów. Uzyskanie wyniku poniżej 30 punktów oznacza nie zdanie tego egzaminu.
4. Kandydat, który nie stawi się na egzamin otrzymuje O pkt.
§ 10
1. Dla kandydatów z nową maturą podstawą rekrutacji jest liczba punktów procentowych uzyskanych z przedmiotu na poziomie podstawowym, według zasady 1%=1 pkt, albo liczba punktów uzyskanych z przedmiotu na poziomie rozszerzonym, pomnożona przez 2.
2. Kandydat może uzyskać do 200 punktów z jednego przedmiotu.
§ 11
1. Ostateczna liczba punktów jaką otrzyma osoba ubiegająca się o przyjęcie na studia z nową lub starą maturą , obliczona na zasadach określonych w § 8-1O, liczona jest jako:
1) suma punktów z dwóch wskazanych przez osobę ubiegającą się o przyjęcie na studia przedmiotów, z zastrzeżeniem pkt. 2 i 3;
2) suma :Y. liczby punktów z języka angielskiego i Y. liczby punktów z języka polskiego lub drugiego języka obcego - w przypadku osób z nową maturą ubiegających się o przyjęcie na kierunek filologia sp. anglistyka;
3) suma :Y. liczby punktów z egzaminu ustnego i Y. liczby punktów z języka polskiego lub drugiego języka obcego - w przypadku osób ze starą maturą ubiegających się o przyjęcie na kierunek filologia sp. anglistyka.
2. Zapis „zwolniony" na świadectwie maturalnym, jest równoznaczny z uzyskaniem przez osobę ubiegającą się o przyjęcie na studia maksymalnej liczby punktów z danego przedmiotu.
3. Osoby ubiegające się o przyjęcie na studia, posiadający maturę międzynarodową lub maturę europejską , otrzymują maksymalną liczbę punktów możliwych do zdobycia w postępowaniu rekrutacyjnym, jeżeli posiadają na dyplomie punkty z przedmiotów objętych postępowaniem rekrutacyjnym na wybrany kierunek studiów.
§ 12
Z pominięciem postępowania rekrutacyjnego, na studia przyjmowani są:
1) laureaci i finaliści olimpiad określonych odrębną uchwałą senatu UPH;
2) laureat Konkursu Literackiego w Grodnie - na kierunek filologia polska;
3) laureat Konkursu Historycznego w Grodnie o nazwie „Dzieje Polski" - na kierunek historia;
4) laureaci ogólnopolskiego konkursu „Jak zrefomiować gospodarstwo mojego ojca" - na kierunek bioinżynieria produkcji żywności, rolnictwo i zootechnika.
§ 13
1. W przypadku osób ubiegających się o przyjęcie na studia, biorących udział w pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego, warunkiem przyjęcia na studia jest złożenie kompletu wymaganych dokumentów, po otrzymaniu na osobiste konto rejestracyjne informacji o zakwalifikowaniu do przyjęcia na studia.
2. W przypadku drugiego i kolejnych etapów postępowania rekrutacyjnego osoba ubiegająca się o przyjęcie na studia zobowiązana jest do złożenia kompletu wymaganych dokumentów, bezpośrednio po dokonaniu rejestracji w systemie IRK.
3. Niezłożenie kompletu dokumentów w ustalonym terminie oznacza rezygnację z ubiegania się o przyjęcie na studia.
4. W przypadku osób ubiegających się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia do kompletu dokumentów zalicza się:
1) kserokopię świadectwa dojrzałości, dyplomu IB, dyplomu EB lub świadectwa maturalnego uzyskanego za granicą (oryginał lub odpis dokumentu do wglądu);
2) podanie o przyjęcie na studia wydrukowane z osobistego konta rejestracyjnego kandydata;
3) podanie o wydanie elektronicznej legitymacji studenckiej, wydrukowane po wprowadzeniu przez kandydata na osobiste konto rejestracyjne swojej fotografii oraz dowód opłaty za legitymację;
4) jedną aktualną fotografię, zgodną z wymaganiami stosowanymi dla fotografii do dowodów osobistych;
5) kserokopię dowodu osobistego lub innego dokumentu, potwierdzającego tożsamość kandydata na studia (oryginał dokumentu do wglądu);
6) zaświadczenie lekarza medycyny pracy - w przypadku osób ubiegających się o przyjęcie na studia na kierunki: analityka z diagnostyką molekularną, biologia, bioinżynieria produkcji żywności, chemia, dietetyka, informatyka, kryminologia stosowana, menadżer produkcji i przetwórstwa mięsa, rolnictwo, zootechnika - skierowanie wydaje komisja rekrutacyjna;
7) oświadczenie o spełnianiu warunków do podjęcia i kontynuowania studiów bez wnoszenia opłat - dotyczy to wyłącznie kandydata na studia stacjonarne;
8) kwestionariusz opracowany przez Centrum Kształcenia i Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych UPH, orzeczenie komisji lekarskiej ds. inwalidztwa, dokładną informację lekarską o rodzaju niepełnosprawności oraz stopniu samodzielności - dotyczy to kandydatów niepełnosprawnych; dokumenty te należy złożyć osobiście.
5. Cudzoziemcy ubiegający się o przyjęcie na studia składają dodatkowe dokumenty, określone w zarządzeniu rektora w sprawie podejmowania i odbywania studiów przez osoby niebędące obywatelami polskimi.
6. Osoby ubiegają ce się o przyjęcie na studia na podstawie dyplomu IB lub EB, przedkładają kserokopię dyplomu oraz oryginał dyplomu do wglądu w terminie wyznaczonym przez właściwą komisję rekrutacyjną. Dokument ten winien być przetłumaczony na język polski przez tłumacza przysięgłego.
III. Rekrutacja na studia drugiego stopnia
§ 14
1. UPH prowadzi nabór na następujące kierunki studiów drugiego stopnia:
§ 15
1. Rozmowa kwalifikacyjna obejmuje zakres przedmiotów kierunkowych, właściwych dla studiów pierwszego stopnia wybranego kierunku studiów.
2. W przypadku konieczności rozstrzygnięcia czy ukończony przez osobę ubiegającą się o przyjęcie na studia kierunek studiów jest kierunkiem pokrewnym, decyzję podejmuje właściwa komisja rekrutacyjna na podstawie suplementu lub indeksu osoby ubiegającej się o przyjęcie na studia.
3. O przyjęcie na studia drugiego stopnia na kierunek filologia polska sp. język polski z logopedią mogą ubiegać się wyłącznie absolwenci studiów pierwszego stopnia tego samego kierunku i specjalności.
4. W postępowaniu kwalifikacyjnym stosuje się następującą skalę ocen:
bardzo dobra 5,0
dobra plus 4,5
dobra 4,0
dostateczna plus 3,5
dostateczna 3,0
niedostateczna 2,0
5. Osoba ubiegająca się o przyjęcie na studia, która otrzymała ocenę niedostateczną z rozmowy kwalifikacyjnej, nie może zostać przyjęta na studia.
6. Osoba ubiegająca się o przyjęcie na studia, która nie stawi się na rozmowę kwalifikacyjną otrzymuje 0 pkt.
§ 16
1. Osoba ubiegająca się o przyjęcie na studia drugiego stopnia, po dokonaniu rejestracji w systemie IRK, zobowiązana jest do złożenia następujących dokumentów:
1) kserokopii dyplomu ukończenia studiów wyższych (oryginał lub odpis dokumentu do wglądu);
2) suplementu do dyplomu albo indeksu;
3) kserokopii świadectwa dojrzałości, dyplomu 18, dyplomu EB lub świadectwa maturalnego uzyskanego za granicą (oryginał lub odpis dokumentu do wglądu);
4) podania o przyjęcie na studia, wydrukowanego z osobistego konta rejestracyjnego kandydata;
5) podania o wydanie elektronicznej legitymacji studenckiej, wydrukowanego z osobistego konta rejestracyjnego, po wprowadzeniu przez kandydata na osobiste konto rejestracyjne swojej fotografii;
6) jednej aktualnej fotografii, zgodnej z wymaganiami stosowanymi dla fotografii do dowodu osobistego;
7) kserokopii dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzają cego tożsamość kandydata na studia (oryginał dokumentu do wglądu) ;
8) potwierdzenie wniesienia opłaty rekrutacyjnej oraz potwierdzenie opłaty za legitymację;
9) zaświadczenie lekarza medycyny pracy - w przypadku kierunków: bioinżynieria produkcji żywności, biologia, chemia, dietetyka , informatyka, rolnictwo, zootechnika - skierowanie wydaje komisja rekrutacyjna ;
10) oświadczenie o spełnianiu warunków do podjęcia i kontynuowania studiów bez wnoszenia opłat - w przypadku kandydatów na studia stacjonarne;
11) kwestionariusz opracowany przez Centrum Kształcenia i Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych UPH, orzeczenie komisji lekarskiej ds. inwalidztwa, dokładną informację lekarską o rodzaju niepełnosprawności oraz stopniu samodzielności; złożone osobiście - w przypadku osób niepełnosprawnych.
2. Cudzoziemcy ubiegający się o przyjęcie na studia drugiego stopnia składają dodatkowo dokumenty określone w zarządzeniu rektora w sprawie podejmowania i odbywania studiów przez osoby niebędące obywatelami polskimi.
3. Niezłożenie przez kandydata w ustalonym terminie kompletu dokumentów, o których mowa w ust. 1, oznacza rezygnację z ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia - pomimo dokonania rejestracji w IRK i wniesienia opłaty rekrutacyjnej.
Artykuł ma charakter poglądowy. Przed podjęciem jakichkolwiek działań na podstawie uzyskanych informacji z niniejszego serwisu, należy je dodatkowo zweryfikować na stronie uczelni: Uniwersytet w Siedlcach
Artykuł ma charakter poglądowy. Przed podjęciem jakichkolwiek działań na podstawie uzyskanych informacji z niniejszego serwisu, należy je dodatkowo zweryfikować na stronie uczelni: Uniwersytet w Siedlcach