Ochrona zdrowia roślin studia - kierunek studiów

Czy rośliny mogą odczuwać stres? Czy możemy stosować w odniesieniu do nich kategorie świadomości i inteligencji? Jeśli tak, jak ta nowa wiedza powinna przekładać się na nasze podejście do uprawy roślin, a w konsekwencji – do planowania produkcji roślinnej na globalną skalę? Konieczność wypełnienia luki w wiedzy z zakresu botaniki oraz potrzeba nadążenia za współczesnymi wymogami związanymi z ochroną roślin, poskutkowały powstaniem nowej, ciekawej alternatywy edukacyjnej. Studia na kierunku ochrona zdrowia roślin są pomyślane dla osób, które chcą związać swoją karierę z branżami opartymi na produkcji roślinnej, projektować nowoczesne rozwiązania wspierające jej rozwój, poszerzać wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych i wykorzystywać ją w praktyce.

Jeśli przeczuwasz, że botanika może stać się Twoją pasją lub od dawna rozwijasz się w tym kierunku, liczysz, że wiedza z zakresu ochrony i uprawy roślin wyróżni Cię na rynku pracy, stając się przepustką do kariery w inspirującym zawodzie, potrafisz skutecznie diagnozować problemy, szukać najlepszych rozwiązań i wychodzić z naukową inicjatywą, studia na kierunku ochrona zdrowia roślin mogą się okazać tym, czego szukasz.

Jaką wiedzę zdobędziesz w toku studiów i jakimi umiejętnościami będziesz mógł pochwalić się jako absolwent tego kierunku? Studia na kierunku ochrona zdrowia roślin na pewno pozwolą Ci odświeżyć wiadomości z zakresu chemii i biologii oraz osiągnąć akademicki poziom wiedzy w zakresie obu nauk. Skoncentrujesz się dodatkowo na biologii gleby i gleboznawstwie, biochemii i fizjologii roślin oraz genetyce, która pozwoli Ci lepiej zrozumieć metody i naukowe podstawy doskonalenia roślin. Entomologia i fitopatologia, które pewnie niewiele mówią Ci z aktualnej perspektywy, staną się przedmiotami Twojej naukowej eksploracji – dzięki tym przedmiotom dowiesz się, jaki wpływ na rozwój roślin mają owady, z jakimi chorobami roślin może skonfrontować się przyszły specjalista w zakresie ich zdrowia i jak przeciwdziałać każdej z nich. Przyjrzysz się nie tylko roślinom uprawnym – w Twojej optyce znajdzie się także ekosystem leśny, oglądany głównie z perspektywy chorób drzew i krzewów, analiz populacji grzybów i owadów zamieszkujących ten charakterystyczny teren. Poznasz ekologiczne metody uprawy roślin, dowiesz się jakie wyzwania stoją przed współczesnym sadownictwem, opanujesz podstawy prawa i ekonomii, przyjrzysz się nowoczesnym trendom kształtującym produkcję roślinną w Polsce i na świecie – kulturom in vitro, roślinom transgenicznym i technikom mikrorozmnażania.

Jakie perspektywy zawodowe otworzą się przed Tobą, kiedy ukończysz studia na kierunku ochrona zdrowia roślin? Jeśli odpowiada Ci samodzielność i niezależność, możesz zdecydować się na prowadzenie własnego gospodarstwa opartego na produkcji roślinnej – wiedza z zakresu ekonomii oraz znajomość norm i przepisów prawnych na pewno ułatwią Ci rozwijanie takiego przedsięwzięcia. Z powodzeniem sprawdzisz się także jako specjalista w dużych gospodarstwach rolnych, pracownik firm i przedsiębiorstw zajmujących się ochroną roślin lub w szeregach inspektoratów ochrony roślin czy też w organach Unii Europejskiej, odpowiedzialnych za nadzór restrykcyjnych systemów porządkujących produkcję roślinną w państwach wspólnoty. Absolwenci ochrony zdrowia roślin znajdują zatrudnienie w ogrodach botanicznych, arboretach i centrach ogrodniczych, decydują się na karierę naukowo-badawczą lub wiążą swoje zawodowe losy z firmami, które zajmują się dystrybucją pestycydów lub handlem nasionami.

Wiedza, którą zdobędziesz, studiując ochronę zdrowia roślin?

• podstaw chemii i biologii
  • biologii gleby i gleboznawstwa
  • koncepcji i narzędzi monitorowania organizmów szkodliwych i innych zagrożeń dla uprawy roślin
  • niechemicznych i chemicznych metod zwalczania szkodników
  • eksploatacji urządzeń stosowanych w ochronie roślin
  • biochemii i fizjologii roślin
  • genetycznych podstaw doskonalenia roślin
  • entomologii w kontekście ochrony i uprawy roślinna
  • fitopatologii, czyli wiedzy o chorobach roślin
  • ekologicznych metod uprawnych
  • specyfiki i problemów ekosystemu leśnego – chorób drzew i krzewów leśnych, analiz populacji grzybów i owadów
  • podstaw prawa i ekonomii
  • podstaw marketingu
  • innowacyjnych metod stosowanych we współczesnej produkcji roślinnej, takich jak in vitro, mikrorozmnażanie czy tworzenie roślin transgenicznych

Jaka praca, czyli gdzie będziesz pracował po kierunku ochrona zdrowia roślin?

Absolwent kierunku ochrona zdrowia roślin znajdzie zatrudnienie w/jako:

• samodzielny właściciel gospodarstwa rolnego opartego na produkcji roślinnej
  • pracownik dużych, specjalistycznych gospodarstw rolnych
  • firmach i przedsiębiorstwach zajmujących się ochroną roślin
  • firmach i przedsiębiorstwach zajmujących się dystrybucją pestycydów, handlem nasionami etc.
  • arboretach, centrach ogrodniczych i ogrodach botanicznych
  • inspektoratach ochrony roślin
  • organach i instytucjach Unii Europejskiej, odpowiedzialnych za nadzór restrykcyjnych systemów porządkujących produkcję roślinną w państwach wspólnoty
  • członek zespołów naukowo-badawczych

Przy rekrutacji na kierunek ochrona zdrowia roślin na większości uczelni brane są pod uwagę następujące przedmioty: biologia, chemia lub matematyka.

Popularne miasta, które oferują studia na kierunku OCHRONA ZDROWIA ROŚLIN