Diagnostyka sportowa studia - kierunek studiów

Mówią, że sport to zdrowie i wiele w tym prawdy pod warunkiem, że sportowiec – amator czy profesjonalista – w swojej drodze do sukcesów i osiągnięć prowadzony jest przez wykwalifikowanych specjalistów. Poziom wysiłku fizycznego osiągany przez przedstawicieli różnorodnych dyscyplin sportowych wymaga bowiem odpowiedniego przygotowania – prześwietlenia organizmu pod kątem wydolności i potencjalnych chorób, które potrafią przebiegać bezobjawowo, niejednokrotnie stanowiąc zagrożenie dla życia w momentach podwyższonego wysiłku. Osobny temat to kontuzje, które w sporcie pojawiają się bardzo często i potrafią definitywnie przekreślić drogę do sportowej kariery. Ich leczenie zazwyczaj wymaga specjalnego podejścia, które różni się od postępowania w przypadku kontuzji niesportowych. Specjalista, który chce związać swoją karierę z diagnozowaniem i leczeniem sportowców, musi zrozumieć potrzeby organizmu wystawionego na duży wysiłek fizyczny oraz wykształcić w sobie umiejętność poszukiwania nowych metod pracy i kształtowania sprawności, opartych na nowoczesnych metodach diagnostycznych i podstawach nauk biologicznych.
Jaką wiedzę zdobędziesz w toku studiów i jakimi umiejętnościami będziesz mógł pochwalić się jako absolwent tego kierunku? By diagnozować poziom sprawności fizycznej, układać profesjonalne plany treningowe i proponować nowe rozwiązania poprawiające wydolność oraz motorykę sportowców, zapoznasz się z podstawami kilku ważnych dziedzin, takich jak: antropomotoryka, anatomia, fizjologia i biologia człowieka oraz genetyka, z uwzględnieniem genetyki klinicznej. Opanujesz podstawy teorii sportu, a by lepiej wspierać sztaby treningowe i drużyny w codziennej pracy nad polepszaniem wyników, zapoznasz się z zagadnieniami psychologii sportu. Dowiesz się, z jakich metod instrumentalnych korzysta diagnostyka sportowa i weźmiesz udział w faktycznych badaniach prowadzonych przez specjalistyczne placówki, które prowadzą czołowych sportowców w drodze po zwycięstwa, dbając jednocześnie o to, by była ona racjonalna i bezpieczna. Nauczysz się obsługiwać nowoczesną, specjalistyczną aparaturę pomiarową oraz dokonywać analiz i interpretacji wyników badań, które umożliwiają właściwe prowadzenie szkoleń sportowych. Oswoisz pracę w laboratorium i zapoznasz się z podstawami biochemii, biologii molekularnej, fizjologii i kinezjologii.
Jakie perspektywy zawodowe otworzą się przed Tobą, kiedy ukończysz studia na kierunku diagnostyka sportowa? Na Twoją wiedzę i umiejętności będą mogły liczyć kluby sportowe, sztaby szkoleniowe i zespoły treningowe, którym zależy na profesjonalnych konsultacjach w kwestii planowania i prowadzenia efektywnych treningów. Z powodzeniem sprawdzisz się w roli diagnosty laboratoryjnego lub rozwijać karierę i umiejętności jako pracownik ośrodków sportowych oraz centrów rehabilitacyjnych. Będziesz mógł rozważać związanie swoich zawodowych losów z placówkami edukacyjnymi – szkoły mistrzostwa sportowego, sportowe kluby szkolne i akademickie lub szkółki sportowe to miejsca, w których będziesz mógł wspierać adeptów różnych dziedzin sportowych w bezpiecznym i podpartym naukową wiedzą rozwijaniu kariery i pasji.

Wiedza, którą zdobędziesz, studiując diagnostykę sportową?

• podstaw antropomotoryki
  • podstaw anatomii, fizjologii i biologii człowieka
  • genetyki i genetyki klinicznej
  • teorii sportu
  • psychologii sportu
  • znajomości i wykorzystania w praktyce nowoczesnych narzędzi diagnostycznych
  • układania planów treningowych i indywidualnych planów rozwoju sportowego
  • metod instrumentalnych wykorzystywanych w diagnostyce sportowej
  • wykonywania analiz i interpretacji wyników badań wpływających na właściwe prowadzenie szkoleń sportowych
  • biochemii
  • biologii molekularnej
  • fizjologii
  • kinezjologii
  • motoryki ludzkiego ciała

Gdzie będziesz pracował po kierunku diagnostyka sportowa?

Absolwent kierunku diagnostyka sportowa znajdzie zatrudnienie w/jako:
  • amatorskich i profesjonalnych klubach sportowych
  • samodzielny, indywidualny doradca sportowy w zakresie polepszania wydajności i planowania efektywnych treningów
  • sztabach szkoleniowych
  • zespołach treningowych
  • sportowy diagnosta laboratoryjny
  • ośrodkach sportowych
  • centrach rehabilitacyjnych
  • placówkach edukacyjnych, tj. szkoły mistrzostwa sportowego, sportowe kluby szkolne i akademickie oraz szkółki sportowe

Przy rekrutacji na diagnostykę sportową na większości uczelni brane są pod uwagę następujące przedmioty: jeden przedmiot do wyboru spośród: matematyka, biologia, chemia, fizyka; jeden przedmiot do wyboru spośród: język obcy nowożytny, matematyka, geografia, informatyka, język polski lub wiedza o społeczeństwie.

Popularne miasta, które oferują studia na kierunku DIAGNOSTYKA SPORTOWA