Sprzedaż i FMCG wszystko co musisz wiedzieć

Sprzedaż i FMCG wszystko co musisz wiedzieć

praca handel

Handel, sprzedaż, FMCG

Handel i sprzedaż to terminy dosyć proste i zrozumiałe, ale warto skupić się na tym, czym jest FMCG. Pochodzący z języka angielskiego skrót oznacza fast moving consumer goods, czyli tzw. dobra albo produkty szybkozbywalne. Są to artykuły, których cechą charakterystyczną jest szybkość i częstość sprzedaży, duże zróżnicowanie produktowe oraz stosunkowo niska cena zbytu.

Należą do nich na przykład artykuły spożywcze i środki czystości. O tym, jak olbrzymi jest to rynek, świadczyć może choćby fakt, że wartość produktów FMCG na rynku polskim wynosi około 180 mld złotych. Jedno jest pewne, z roku na rok wydajemy coraz więcej pieniędzy na codzienne zakupy, dlatego rozwijają się firmy w branży handlowej, a co za tym idzie, rośnie wzrost zatrudnienia w tym sektorze.

W branży handlowej i FMCG najczęściej obsadzanymi stanowiskami są te znajdujące się w działach handlowych. Mogą to być zawody związane z obsługą sieci sklepów i tworzeniem zespołów sprzedażowych. Kolejną rozwijającą się branżą jest przedstawicielstwo handlowe. Drugi ważny sektor to z kolei obszar produkcji przedmiotów przeznaczonych na handel, blisko związany z branżami inżynieryjnymi i dystrybucyjnymi.

 

Oczekiwane wykształcenie, ukończone kierunki

Pracę w handlu, sprzedaży i FMCG znajdą osoby m.in. po takich kierunkach jak marketing, ekonomia, handel i zarządzanie sprzedażą, ewentualnie absolwenci studiów finansowych czy stosunków międzynarodowych ze specjalizacją handlową. Drugim istotnym obszarem, szczególnie w przypadku FMCG, jest produkcja i kontrola jakości, tutaj miejsca pracy przypadną w udziale studentom po kierunkach technicznych.

Studia wyższe dotyczą przede wszystkich posad menedżerskich i kierowniczych, w handlu równie często poszukiwani są ludzie na stanowiska doradców, sprzedawców i kasjerów. Tutaj najważniejsze są umiejętności miękkie, takie jak umiejętność szybkiego uczenia się i współpracy, natomiast doświadczenie i wykształcenie nie jest koniecznie wymagane.

kierunki studiów:

analityka gospodarcza

analityka biznesu

biznes elektroniczny

ekonomia

finanse i rachunkowość

handel międzynarodowy

prawo i finanse

psychologia w biznesie

stosunki międzynarodowe

zarządzanie

 

Ważne umiejętności

W handlu i sprzedaży, poza dość oczywistymi umiejętnościami sprzedażowymi, ważna jest też sztuka negocjacji, jak również zdolność do pracy pod presją czasu i w warunkach stresowych.

Trzy najważniejsze umiejętności w przypadku FMCG to umiejętność pracy w zespole, kierowania nim i wrażliwość kulturowa, związana często z pracą w międzynarodowych korporacjach i kontaktami z klientami czy firmami z innych krajów. To oznacza również, że oczekiwana przez pracodawców jest znajomość języków obcych.

 

Proces rekrutacji

Dosyć zróżnicowany w zależności od stanowiska. Zupełnie innych kompetencji i umiejętności oczekuje się od sprzedawcy pracującego w lokalu handlowym, a innych od przedstawiciela handlowego czy menedżera. Co oznacza również, że jest to idealna branża dla osób, które chcą wspinać się po szczeblach kariery; szkolenia i doświadczenie w handlu czy FMCG potrafią zaprowadzić pracownika naprawdę wysoko.

 

PRZYKAŁDOWE STANOWISKA I ŚREDNIE ZAROBKI 2021*
 
Telemarketer – 3130 zł brutto
Kasjer – 3030 zł brutto
Pracownik punktu sprzedaży – 2300 zł brutto
Kierowca-dostawca – 3310 zł brutto
Asystent ds. sprzedaży – 4200 zł brutto
Przedstawiciel handlowy – 5150 zł brutto
Doradca handlowy – 5590 zł brutto
Kierownik sklepu – 4700 zł brutto
Specjalista ds. zakupów – 5280 zł brutto
Koordynator ds. sprzedaży – 4700 zł brutto
Przedstawiciel medyczny – 7260 zł brutto
Account manager – 6280 zł brutto
Kierownik ds. sprzedaży – 7500 zł brutto
Specjalista ds. afiliacji – 7500 zł brutto
Kierownik ds. zakupów – 9550 zł brutto
Key account manager – 9790 zł brutto
Regionalny kierownik sprzedaży – 9640 zł brutto
Dyrektor sprzedaży – 15290 zł brutto
 
 

 

Pracodawcy

Barry Callebaut; P&G, Rossmann, Tate & Lyle, Indesit Company, JTI Polska Sp z o.o., SG Marketing Sp. z o.o., Kilargo, Mokate Sp. z o.o., Urbanek, MAKRO Cash & Carry Polska S.A., Lesaffre Polska S.A., ASM GROUP S.A., REMIX Spółka Jawna, Carlsberg Polska, MEDI-SEPT Sp. z o.o., Fair Sales Sp. z o.o., Vitabalans Sp. z o.o., BS-SUPLE Sp. z o.o., Adecco Poland Sp. z o.o., Naturhouse Sp. z o.o., CHIC Sp. z o.o., Selgros Sp. z o.o., ABRA S.A., Grupa ITC, Eurocash S.A., RUCH S.A., Alma Market S.A., NEONET S.A.

dowiedz się więcej>

 

* Wszystkie dane finansowe pochodzą ze strony wynagrodzenia.pl i/lub praca.pl.

Komentarze (0)