Terminy rekrutacji na studia Drzwi otwarte na uczelniach Terminy matury Terminy egzaminu ósmoklasisty
26.11.2024
Poza IT i technologiami, transport i logistyka to druga najlepiej prosperująca obecnie branża, związana m.in. z rozwojem handlu i postępującą globalizacją. W transporcie podstawowym stanowiskiem jest zawód kierowcy.
Spedycja związana jest z nawiązywaniem dobrych i długotrwałych stosunków handlowych z klientami, ale także z nadzorem transportu, czyli również kierowców. Natomiast logistyka to optymalizacja kosztów transportu, a szukanie oszczędności dla firm jest na tyle popularnym zawodem, że w ostatnim okresie znalazł się on na 6. miejscu najlepszych zawodów w Polsce wg magazynu „Forbes”.
Ukończone kierunki logistyczne i techniczne są cenione, ale nie obowiązkowe. W spedycji, transporcie i logistyce wielu rzeczy tak czy inaczej trzeba nauczyć się od podstaw i w praktyce, więc pracodawcy nie zawahają się zatrudnić odpowiednio zmotywowanego młodego człowieka po szkole średniej, który będzie gotowy połączyć pracę z dalszą nauką w technikum, szkole zawodowej lub na studiach zaocznych.
kierunki studiów:
inżynieria transportu i logistyki
zarządzanie logistyką i łańcuchem dostaw
Na stronach pracodawców bardzo często wymieniane są takie cechy idealnego kandydata jak: motywacja do pracy oraz chęć uczenia się od podstaw, a także kreatywność, samodzielność i inicjatywa, decyzyjność i otwartość na pomysły. Oczekiwane umiejętności zależą od stanowiska, na które zamierzamy aplikować.
W przypadku kierowców wymagane jest przede wszystkim odpowiednie prawo jazdy (B, C+E), ważne badania i ewentualnie doświadczenie poparte pozytywnymi referencjami. Jeśli chodzi o spedycję, tutaj wymogi są większe, zaczynając od znajomości języków obcych, podstawowej wiedzy o handlu, umiejętności negocjacji, na doświadczeniu kończąc.
Logistyka wymaga znajomości podstaw ekonomii, przepisów związanych z działalnością firmy i umiejętności ocenienia obecnej sytuacji branży na rynku.
Transport, logistyka i spedycja jest na tyle szeroką branżą, że proces rekrutacji skrajnie różni się w zależności od stanowiska, na które zamierzamy kandydować. Konkretne informacje o możliwych zawodach i oczekiwaniach pracodawców znajdują się w zakładkach „Ważne umiejętności” oraz „Przykładowe stanowiska”.
PRZYKAŁDOWE STANOWISKA I ŚREDNIE ZAROBKI 2024*
Kurier – 5190 zł brutto
Kierowca TIR – 6100 zł brutto
Kierowca autobusu – 5500 zł brutto
Magazynier – 5330 zł brutto
Brygadzista – 6050 zł brutto
Dyspozytor – 8820 zł brutto
Spedytor – 6700 zł brutto
Specjalista ds. logistyki – 6360 zł brutto
Specjalista ds. importu/eksportu – 7140 zł brutto
Analityk łańcucha dostaw – 10 256 zł brutto
Kierownik ds. spedycji i transportu – 8820 zł brutto
Kierownik magazynu – 6860 zł brutto
Kierownik ds. importu/eksportu – 9880 zł brutto
Kierownik logistyki – 10640 zł brutto
Dyrektor logistyki – 18590 zł brutto
|
RR Donneley, DB Shenker, Complex Holding, DHL Express, FedEx Express, Tommark Sp. jawna, Schenker Sp. z o.o., UPS Global Business Services Łódź, DPD Polska, Hutchinson Poland Sp. z o.o. – Zakład Łódź 1, Armeton Polska, TNT Express Worldwide (Poland) Sp. z o.o., Indesit Company Polska Sp. z o.o., K-EX Sp. z o.o., Poczta Polska Spółka Akcyjna, BARRY CALLEBAUT, TNT Express Worldwide (Poland) Sp. z o.o., Adecco Poland Sp. z o.o., Lobo, JAS-FBG S.A., Silvan Regional Franchise Sp. z o.o. S.K.A., Sanmar Sp. z o.o., DSV Road, Grupa Eurocash – Eurocash Dystrybucja.
* Wszystkie dane finansowe pochodzą ze strony wynagrodzenia.pl i/lub praca.pl.
Kompletna bzdura, jeśli chodzi o zakres stanowisk i zarobki. Nie ma takiego stanowiska/ zawodu jak "kierowca" "kierowca TIR". "TIR" to Transport International Routier czyli konwencja na przewóz towarów samochodami ciężarowymi w transporcie międzynarodowym. Nie uwzględnili stanowiska młodszego i starszego spedytora, a zarobki w obu się różnią diametralnie. Dla sprostowania każdy, kto kieruje pojazdem w celach zarobkowych i jest zatrudniony przez firmę jest nazywany kierowcą zawodowym (np. kierowca ciężarówki, kierowca autobusu, kierowca autokaru itd). Jest ogromna rozbieżność kategorii u samego kierowcy ciężarówki. Nie słyszałem o kierowcy samochodu ciężarowego (powyżej 7,5t), który by zarabiał mniej niż 5000 netto* (kraj) i 7000 netto* (międzynarodówka), jeżeli nie jeździ "tydzień" w miesiącu, tylko w systemach 2/1, 2/2, 3/1, 3/2, 4/1, 4/2 itp. Stwierdzam, że osoba, która pisała ten artykuł nie ma zielonego pojęcia o pracy i zarobkach w transporcie.
A po studiach dobrze znaleźć pracę w logistyce https://green-logistics.pl/ .
No nie da się ukryć, że po kierunkach transportowo-logistycznych mozliwości znalezienia pracy jest całkiem sporo. U nas w M&W Spedition spedytorzy są własnie po takich kierunkach i nie można powiedzieć ale sa naprawdę dobrze przygotowani do zawodu. Zreszta musza byc, żeby dobrze współpracowac z przewoznikami i miec wszystko pod kontrolą.
Zajmowanie się magazynem to wcale nie taka łatwa sprawa, szczególnie jeśli mówimy tutaj o byciu kierownikiem. Wszystko musi znajdować się na swoim miejscu, do tego konieczny jest też porządek, który w bezpośredni sposób wpływać będzie na bezpieczeństwo. Pracownicy muszą być dobrze przeszkoleni oraz muszą zdawać sobie sprawę z potencjalnych zagrożeń. Samo wyposażenie takiego miejsca również odgrywa bardzo ważną rolę, a poszczególne elementy tego typu za dobrą cenę można nabyć na xxxxxxx