Uniwersytet Medyczny w Warszawie rekrutacja 2023/2024
Opracowanie zawiera zasady rekrutacji na studia w roku akademickim 2023/2024 na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. W zestawieniu znajdziesz informacje na temat rekrutacji na poszczególne kierunki studiów, przeliczniki punktów, przedmioty maturalne brane pod uwagę w procesie kwalifikacji, limity miejsc oraz terminy rekrutacji 2023.
Warunki, tryb, termin rozpoczęcia i zakończenia oraz sposób przeprowadzenia rekrutacji na pierwszy rok studiów w roku akademickim 2023/2024 w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym
Postanowienia ogólne
§ 1
-
Niniejszy dokument określa warunki, tryb, termin rozpoczęcia i zakończenia oraz sposób przeprowadzenia rekrutacji na pierwszy rok jednolitych studiów magisterskich, studiów pierwszego stopnia i studiów drugiego stopnia, prowadzonych w formie studiów stacjonarnych i niestacjonarnych w języku polskim oraz studiów w języku angielskim, w roku akademickim 2023/2024 w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, zwanym dalej WUM lub Uczelnią.
-
Wykaz kierunków określa załącznik nr 1.
§ 2
Użyte w Uchwale określenia oznaczają:
-
cudzoziemiec – osoba nieposiadająca obywatelstwa polskiego;
-
dyplom EB – świadectwo Matury Europejskiej (European Baccalaureate), wydane absolwentom przez Szkoły Europejskie zgodnie z Konwencją o Statusie Szkół Europejskich sporządzoną w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994 r. (Dz.U. z 2005 r. Nr 3 poz. 10), potwierdzające posiadanie wykształcenia średniego i uprawniający do ubiegania się w RP o przyjęcie na studia wyższe zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 3 ustawy
-
dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1915 z późn. zm.);
-
dyplom IB – świadectwo Matury Międzynarodowej (International Baccalaureate), wydane przez International Baccalaureate Organization z siedzibą w Genewie, potwierdzający posiadanie wykształcenia średniego i uprawniający do ubiegania się w RP o przyjęcie na studia wyższe zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1915 z późn. zm.);
-
egzamin dojrzałości – egzamin przeprowadzany do roku 2005 dla absolwentów ponadpodstawowych szkół średnich umożliwiający uzyskanie świadectwa dojrzałości;
-
egzamin maturalny – egzamin przeprowadzany od roku 2005 dla absolwentów szkół posiadających wykształcenie średnie umożliwiający uzyskanie świadectwa dojrzałości;
-
Internetowa Rejestracja Kandydatów (dalej: IRK) – system informatyczny służący WUM do rejestracji kandydatów i składania aplikacji na studia;
-
jednostka rekrutująca – wydział, który prowadzi rekrutację na dany kierunek/poziom/formę studiów prowadzonych w języku polskim i angielskim;
-
kandydat – osoba ubiegająca się o przyjęcie na studia;
-
kierownik jednostki rekrutującej – Dziekan Wydziału;
-
limit miejsc – maksymalna liczba osób, która może być przyjęta na pierwszy rok studiów danego kierunku/poziomu/formy studiów prowadzonych w języku polskim i angielskim, określona w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie limitu przyjęć na kierunki lekarski i lekarsko-dentystyczny oraz w zarządzeniu Rektora WUM w sprawie limitów przyjęć na pozostałe kierunki;
-
lista rankingowa – lista osób biorących udział w postępowaniu kwalifikacyjnym na dany kierunek/poziom/formę studiów prowadzonych w języku polskim i angielskim;
-
postępowanie rekrutacyjne – proces, który obejmuje kwalifikacje na studia oraz sporządzenie list osób przyjętych na studia (dokonywanie wpisu na listę studentów) podjęcie decyzji administracyjnych o odmowie przyjęcia na studia;
-
rekrutacja uzupełniająca – ponowne rozpoczęcie postępowania rekrutacyjnego, powodu niewyczerpania limitu przyjęć przy jednoczesnym braku kandydatów w zasadniczym postępowaniu rekrutacyjnym;
-
teczka osoby przyjętej na studia – dokumenty wymagane od kandydata na studia określone w § 18 i § 19;
-
świadectwo dojrzałości – świadectwo uzyskiwane po zdaniu egzaminu maturalnego (od roku 2005) albo po zdaniu egzaminu dojrzałości (przed rokiem 2005);
-
Uczelniany Egzamin Wstępny (dalej: UEW) – egzamin organizowany przez inne uczelnie, przeprowadzony na arkuszach maturalnych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (dalej: CKE) i oceniony wg zasad ustalonych przez CKE;
-
zaświadczenie o wynikach egzaminów maturalnych – zaświadczenie (wydawane przez okręgową komisję egzaminacyjną) dla absolwentów posiadających świadectwo dojrzałości uzyskane po zdaniu egzaminu dojrzałości, którzy przystąpili do egzaminu maturalnego;
-
ogólnopolska olimpiada przedmiotowa – olimpiada, którą nadzoruje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w rozumieniu art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1915 z późn. zm.).
Terminy postępowania rekrutacyjnego
§ 3
-
Postępowanie rekrutacyjne prowadzone będzie w terminach określonych w załączniku nr 24.
-
Szczegółowy harmonogram rekrutacji określa Przewodniczący Wydziałowej Komisji
Rekrutacyjnej.
Komisje prowadzące postępowanie rekrutacyjne
§ 4
-
Rekrutację na studia prowadzą Wydziałowe Komisje Rekrutacyjne (dalej: WKR).
-
Nadzór nad postępowaniem rekrutacyjnym sprawuje Uczelniana Komisja Rekrutacyjna
(dalej: UKR).
-
Komisje składają się z Przewodniczącego, Sekretarza i Członków Komisji.
-
Wydziałowe Komisje Rekrutacyjne powołują Dziekani.
-
Przewodniczącym WKR jest nauczyciel akademicki posiadający co najmniej stopień naukowy doktora.
-
Uczelnianą Komisję Rekrutacyjną powołuje Rektor.
-
Członkami UKR mogą być nauczyciele ze wszystkich jednostek WUM oraz pracownicy administracyjni, a członkami WKR – nauczyciele akademiccy oraz pracownicy administracyjni, inżynieryjno-techniczni i naukowo-techniczni jednostki rekrutującej.
-
W pracach komisji rekrutacyjnych może uczestniczyć jako obserwator, przedstawiciel Samorządu Studentów. Do końca czerwca Przewodniczący Samorządu wydziału zgłasza swojego przedstawiciela Przewodniczącemu WKR, a Przewodniczący Samorządu WUM zgłasza swojego przedstawiciela Przewodniczącemu UKR.
-
Uczelniana Komisja Rekrutacyjna:
-
bierze udział w opracowywaniu uchwały rekrutacyjnej i procedur rekrutacyjnych;
-
przeprowadza szkolenia WKR w zakresie obowiązujących procedur;
-
nadzoruje prace WKR;
-
nadzoruje postępowanie rekrutacyjne;
-
przyjmuje odwołania kandydatów od decyzji administracyjnych WKR i przedstawia opinie w tym zakresie Rektorowi;
-
przygotowuje zbiorcze sprawozdanie z przebiegu rekrutacji.
-
Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna:
-
bierze udział w opracowywaniu uchwały rekrutacyjnej i procedur rekrutacyjnych;
-
przeprowadza postępowanie rekrutacyjne w sprawie przyjęcia na studia i ogłasza jego wyniki;
-
podejmuje decyzje w sprawie uruchomienia rekrutacji uzupełniającej;
-
podejmuje decyzje administracyjne w sprawie odmowy przyjęcia na studia i doręcza je kandydatom;
-
organizuje i przeprowadza rozmowy kwalifikacyjne, egzamin sprawnościowy i inne egzaminy wstępne;
-
wprowadza do IRK wyniki egzaminów wstępnych;
-
wyraża stanowisko w sprawach odwołań i skarg składanych przez kandydatów w związku z postępowaniem rekrutacyjnym;
-
dokonuje wpisu kandydatów na listę studentów;
-
przekazuje do dziekanatu dokumenty złożone przez przyjętych kandydatów;
-
sporządza protokoły i sprawozdania z postępowania rekrutacyjnego;
-
kompletuje i archiwizuje dokumentację z postępowania rekrutacyjnego.
§ 5
-
Obsługę administracyjną WKR zapewniają, wskazani przez kierowników jednostek rekrutujących, pracownicy administracyjni dziekanatów jednostek rekrutujących.
-
Obsługę administracyjną UKR zapewnia Biuro Organizacji Kształcenia i Spraw Studenckich, do zadań którego należy w szczególności:
-
udzielanie informacji i pomocy kandydatom w sprawach dotyczących postępowania rekrutacyjnego i IRK,
-
administrowanie strony internetowej www.rekrutacja-info.wum.edu.pl.
-
Obsługę techniczną związaną z funkcjonowaniem systemów informatycznych zapewnia
Centrum Informatyki WUM.
Ogólne warunki postępowania kwalifikacyjnego
§ 6
Uczelnia prowadzi odrębne postępowania kwalifikacyjne na kierunek/poziom/formę studiów prowadzonych w języku polskim i angielskim.
§ 7
-
Do postępowania kwalifikacyjnego może zostać dopuszczona osoba, która posiada:
-
w przypadku ubiegających się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie:
-
świadectwo dojrzałości albo świadectwo dojrzałości i zaświadczenie o wynikach
egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów, o których mowa
w przepisach o systemie oświaty;
b) świadectwo lub inny dokument uznany w drodze decyzji administracyjnej
w Rzeczypospolitej Polskiej za dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia zgodnie z art. 93 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
-
świadectwo i inny dokument lub dyplom, o których mowa w art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty tj.:
-
świadectwo lub inny dokument wydany przez szkołę lub instytucję edukacyjną działającą w systemie edukacji państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym
-
Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w tych państwach;
-
dyplom IB (International Baccalaureate) wydany przez organizację International Baccalaureate Organization w Genewie;
-
dyplom EB (European Baccalaureate) wydany przez Szkoły Europejskie zgodnie z Konwencją o Statucie Szkół Europejskich, sporządzoną w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994 r. (Dz. U. z 2005 r. poz. 10).
-
świadectwo lub dyplom uznany w Rzeczypospolitej Polskiej za dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia zgodnie z umową bilateralną o wzajemnym uznawaniu wykształcenia;
-
świadectwo lub inny dokument uznany za równorzędny polskiemu świadectwu dojrzałości na podstawie przepisów obowiązujących do dnia 31 marca 2015 r.;
-
w przypadku osoby ubiegającej się o przyjęcia na studia drugiego stopnia - dyplom ukończenia studiów;
-
zarejestrowała się w systemie IRK;
-
dokonała opłaty rekrutacyjnej w wysokości określonej w zarządzeniu Rektora;
-
złożyła poprzez IRK kompletną aplikację na wybrany kierunek/poziom/formę studiów prowadzonych w języku polskim lub angielskim.
2. Uczelnia uznaje wyniki Uczelnianych Egzaminów Wstępnych przeprowadzanych na innych uczelniach na arkuszach egzaminacyjnych do przeprowadzenia egzaminu maturalnego przygotowanych przez CKE i ocenianych wg zasad ustalonych przez CKE z przedmiotów będących podstawą kwalifikacji na wybrany kierunek. Wynik UEW zachowuje ważność tylko w roku rekrutacji.
-
W przypadku kandydatów, którzy zdawali egzamin maturalny IB lub EB w roku rekrutacji i oczekują na wystawienie świadectwa, do postępowania kwalifikacyjnego dopuszcza się osoby, które posiadają zaświadczenie o wynikach egzaminu maturalnego wystawione przez upoważnione organy. Kwalifikacja tych kandydatów będzie miała charakter warunkowy do czasu przedstawienia oryginału dyplomu IB lub EB w terminie wyznaczonym przez WKR.
-
Do postępowania rekrutacyjnego nie przystępują cudzoziemcy, którzy podejmują studia w języku polskim na podstawie decyzji właściwego Ministra.
§ 8
-
Szczegółowe zasady kwalifikacji na kierunki prowadzone w języku polskim zostały określone w załącznikach nr 2 – 17.
-
Szczegółowe zasady kwalifikacji na kierunki prowadzone w języku angielskim zostały określone w załącznikach nr 18 – 20.
-
Zasady przyjmowania na studia laureatów oraz finalistów olimpiad stopnia centralnego oraz wykaz uznawanych olimpiad określa załącznik nr 22.
§ 9
-
Instrukcja składania aplikacji w IRK jest udostępniona na stronie internetowej Uczelni.
-
Za autentyczność i poprawność danych wprowadzonych przez Kandydata do aplikacji w IRK odpowiada Kandydat.
-
Kandydaci zobowiązani są do samodzielnego sprawdzania aktualnych informacji oraz swojej pozycji na liście rankingowej w aplikacji w IRK aż do zakończenia rekrutacji. Kandydaci ponoszą odpowiedzialność za skutki wynikające z niedopełnienia tego obowiązku, a także za skutki udostępnienia swojego loginu i hasła osobom trzecim.
§ 10
-
Za każdy kierunek, poziom i formę studiów obowiązuje odrębna opłata rekrutacyjna w wysokości określonej w zarządzeniu Rektora.
-
Opłata rekrutacyjna jest opłatą bezzwrotną, z zastrzeżeniem ust. 3.
-
Zwrot opłaty następuje w przypadku nieuruchomienia kierunku studiów z powodu małej liczby kandydatów. Zwrotu opłaty oraz zwrotu nadpłaty dokonuje Dział Finansowy, na wniosek UKR, na rachunek bankowy wskazany przez Kandydata.
§11
-
Kandydat może przystąpić do rekrutacji na więcej niż jeden kierunek pod warunkiem wpłacenia za każdy kierunek/poziom/formę odrębnej opłaty rekrutacyjnej i złożenia odrębnych aplikacji na wybrane kierunki, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
-
Nie ma możliwości aplikowania jednocześnie na studia stacjonarne na kierunki prowadzone w języku polskim: lekarski, lekarsko-dentystyczny, farmacja, analityka medyczna, fizjoterapia.
-
Nie mogą aplikować na dany kierunek/poziom/formę studiów osoby:
-
aktualnie studiujące na tym kierunku/poziomie/formie prowadzonym w danym języku,
-
osoby, które posiadają dyplom absolwenta tego kierunku/poziomu/formy studiów prowadzonych w danym języku.
-
Kandydat może zostać przyjęty tylko na jeden kierunek studiów rozpoczynających się w danym roku akademickim. W przypadku kandydata, który został zakwalifikowany do przyjęcia na kilka kierunków, złożenie dokumentów na jeden wybrany kierunek uniemożliwia równoczesne złożenie dokumentów na inny kierunek. Dokonany wybór może być zmieniony po rezygnacji z pierwotnie wybranego kierunku.
Listy rankingowe
§ 12
-
Z chwilą zamknięcia aplikacji w IRK kandydat nie może jej edytować. Kandydat może jedynie usunąć aplikację, rezygnując z przyjęcia na studia.
-
Nie podlegają kwalifikacji osoby, które:
-
z przedmiotu będącego podstawą kwalifikacji, uzyskały zero punktów kwalifikacyjnych lub
-
nie uzupełniły lub nie wypełniły prawidłowo aplikacji lub
-
nie dokonały opłaty rekrutacyjnej zgodnie z obowiązującymi terminami .
-
Osoby, o których mowa w ust. 2 tworzą listę osób niedopuszczonych do postępowania kwalifikacyjnego.
§ 13
-
Dla każdego kierunku/poziomu/formy i języka, w którym prowadzone są studia, tworzone są odrębne listy rankingowe, na które wpisuje się osoby dopuszczone do postępowania kwalifikacyjnego .
-
Kandydaci szeregowani są na liście rankingowej na podstawie wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym w kolejności według malejącej liczby uzyskanych punktów, z uwzględnieniem szczegółowych zasad określonych w załącznikach nr 2 – 20.
-
Kandydaci przyjmowani na podstawie dyplomu laureata/finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej szeregowani są na czele listy rankingowej w kolejności alfabetycznej.
-
Na liście rankingowej wyznaczany jest próg odcięcia, uwzględniający limit miejsc dla danego kierunku oraz zasadę, że:
-
minimalna liczba punktów kandydata nie może być niższa niż 66% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania,
-
próg odcięcia nie może dzielić na części grupy kandydatów, którzy uzyskali jednakową liczbę punktów rankingowych.
-
Próg odcięcia może być obniżony w przypadku nie wypełnienia limitu przyjęć.
-
Decyzję o obniżeniu progu odcięcia podejmuje Przewodniczący WKR.
-
Kandydaci nad progiem odcięcia są kwalifikowani do przyjęcia na studia.
-
Kandydaci poniżej progu odcięcia tworzą listę rezerwową.
-
Po obniżeniu progu odcięcia kandydaci z listy rezerwowej są kwalifikowani do przyjęcia na studia z zachowaniem kolejności rankingowej.
-
W przypadku, gdy w wyniku zasadniczego postępowania rekrutacyjnego, limit miejsc na dany kierunek/poziom/formę studiów prowadzonych w języku polskim lub angielskim, nie został wypełniony, a na liście rezerwowej nie ma już Kandydatów lub gdy podjęto decyzję o zakończeniu tego postępowania, Przewodniczący WKR może uruchomić rekrutację uzupełniającą, ustalając i ogłaszając terminy naboru uzupełniającego.
-
W przypadku niewystarczającej liczby kandydatów kwalifikujących się do przyjęcia na danym kierunku/poziomie/formie studiów prowadzonych w języku polskim lub angielskim, decyzję w sprawie uruchomienia tych studiów podejmuje kierownik jednostki rekrutującej.
-
Z przebiegu postępowania kwalifikacyjnego sporządzany jest protokół. Protokół podpisują wszyscy członkowie WKR. Wszelkie skreślenia i zmiany dokonywane w protokole powinny być parafowane przez Przewodniczącego WKR.
-
1.Kandydaci niepełnosprawni podlegają temu samemu procesowi rekrutacyjnemu co wszyscy kandydaci na studia w WUM.
-
W przypadku, gdy szczegółowe warunki i tryb rekrutacji przewidują egzamin wstępny, kandydat może ubiegać się o przystosowanie egzaminu do potrzeb wynikających z jego niepełnosprawności.
-
Sposób i możliwość adaptacji egzaminu ustalany jest w sposób indywidualny, na podstawie szczegółowej rozmowy Przewodniczącego lub sekretarza WKR z kandydatem oraz dostarczonej przez niego aktualnej dokumentacji potwierdzającej specyfikę niepełnosprawności.
Rezygnacja z aplikowania na studia
§15
-
Na każdym etapie kandydatowi przysługuje prawo rezygnacji z rekrutacji na wybrany kierunek studiów.
-
Swoją rezygnację ze studiów kandydat zgłasza w WKR oraz zaznacza ten fakt w aplikacji IRK.
-
Złożenie przez kandydata dokumentów na wybrany kierunek studiów nie jest równoznaczne z rezygnacją kandydata z kandydowania na pozostałe kierunki, na które aplikował.
-
Kandydat, który złożył rezygnację z wybranego kierunku studiów po złożeniu dokumentów, powinien odebrać dokumenty od WKR lub w Dziekanacie; dokumenty nieodebrane zostaną przekazane do archiwum, a po upływie terminu ich przechowywania - zniszczone.
Przyjęcie na studia i wymagane dokumenty
§ 16
1. Po zakończeniu postępowania kwalifikacyjnego, WKR podejmuje decyzje o zakwalifikowaniu kandydatów do przyjęcia na studia.
-
O zakończeniu postępowania kwalifikacyjnego WKR informuje (wysyłając na konta rekrutacyjne odpowiednie komunikaty) :
-
kandydatów zaproszonych do składania dokumentów,
-
kandydatów będących na liście rezerwowej,
-
kandydatów, którzy nie zostali dopuszczeni do postępowania kwalifikacyjnego.
-
Podstawą przyjęcia na studia jest spełnienie przez kandydata warunku określonego w § 13 ust. 7 oraz złożenie kompletu wymaganych dokumentów.
-
Terminy składania dokumentów określa Przewodniczący WKR.
§ 17
-
Kandydat składa kserokopie dokumentów natomiast oryginały przedstawia do wglądu, za wyjątkiem oświadczenia, o którym mowa w § 18 ust. 1 pkt 8, które jest składane w oryginale.
-
Przy składaniu dokumentów w WKR kandydat (w przypadku kandydatów niepełnoletnich
– jego przedstawiciel ustawowy albo kandydat, za pisemną zgodą przedstawiciela ustawowego) lub osoba przez niego upoważniona, okazuje:
-
dowód osobisty lub paszport lub kartę pobytu w celu weryfikacji danych;
-
oryginały składanych dokumentów wymienionych w § 18 i § 19 lub ich kopie potwierdzone urzędowo, z wyjątkiem określonym w § 18 ust. 1 pkt 8.
-
Dokumenty, o których mowa w ust. 1, w imieniu kandydata może złożyć osoba upoważniona przez niego lub przez przedstawiciela ustawowego kandydata niepełnoletniego, która przedstawi pisemne upoważnienie z podpisem kandydata lub przedstawiciela ustawowego kandydata niepełnoletniego oraz oryginał lub poświadczoną urzędowo kopię dowodu osobistego albo paszportu albo karty pobytu kandydata i przedstawiciela ustawowego kandydata niepełnoletniego.
-
Upoważnienie, o którym mowa w ust 3, musi być poświadczone notarialnie lub złożone osobiście przez kandydata lub przedstawiciela ustawowego kandydata niepełnoletniego w WKR.
-
Niezłożenie dokumentów w wyznaczonym terminie skutkuje odmową przyjęcia na studia.
-
Ujawnienie przez WKR rozbieżności pomiędzy treścią złożonych przez kandydata dokumentów, a danymi wprowadzonymi przez kandydata do IRK, może skutkować odmową przyjęcia na studia.
-
Błędnie wprowadzone przez kandydata dane do IRK, na jego pisemny wniosek, mogą zostać poprawione przez WKR. WKR sporządza protokół z dokonanych zmian.
§ 18
-
Kandydaci na studia prowadzone w języku polskim składają następujące dokumenty:
-
świadectwo dojrzałości/świadectwo dojrzałości i zaświadczenie, a w przypadku świadectwa/innego dokumentu uzyskanego za granicą potwierdzającego uprawnienie do ubiegania się w RP o przyjęcie na studia wyższe – także dokumenty wymienione w § 19 (dotyczy kandydatów na studia pierwszego stopnia i jednolitych studiów magisterskich);
-
dyplom ukończenia studiów (dotyczy kandydatów na studia drugiego stopnia);
-
wizę albo kartę pobytu albo inny dokument uprawniający do pobytu na terenie RP (dotyczy cudzoziemców);
-
dokument potwierdzający znajomość języka polskiego wymieniony w § 18 ust. 4 (dotyczy cudzoziemców);
-
dyplom laureata/finalisty olimpiady przedmiotowej (dotyczy kandydatów będących laureatami/finalistami olimpiady przedmiotowej);
-
dokumenty dodatkowe, o których mowa w załącznikach nr 2 – 20;
-
akt urodzenia kandydata lub inny dokument potwierdzający prawo do opieki nad kandydatem przez jego przedstawiciela ustawowego (dotyczy kandydatów niepełnoletnich);
8) oświadczenia o wyrażeniu zgody przez przedstawiciela ustawowego na podjęcie i odbywanie studiów przez kandydata, wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych i podpisanie informacji o przetwarzaniu danych osobowych oraz zaciągnięcie zobowiązania dotyczącego ponoszenia opłat związanych z odbywaniem studiów (dotyczy kandydatów niepełnoletnich); oświadczenie powinien podpisać przedstawiciel ustawowy w obecności członka Komisji przyjmującego dokumenty albo możliwe jest złożenie oryginału oświadczenia z podpisem notarialnie poświadczonym.
-
Kandydaci na studia prowadzone w języku angielskim, oprócz dokumentów wymienionych
w ust. 1 pkt. 1-3, 7 i 8 oraz w § 19 ust. 1-3 i 5, składają certyfikaty wymienione w załącznikach nr 18-20 w przypadku ich posiadania.
-
W przypadku matury dwujęzycznej zdawanej w Polsce będą uwzględniane wyłącznie wyniki egzaminów zdawanych w języku polskim.
§ 19
-
Kandydaci ubiegający się o przyjęcie na kierunek, na który wynik egzaminu maturalnego z języka obcego jest jednym z kryteriów kwalifikacji i którzy byli zwolnieni z egzaminu dojrzałości z języka obcego, przedstawiają certyfikat, na podstawie którego nastąpiło zwolnienie z egzaminu. Zasady przeliczania certyfikatów na punkty kwalifikacyjne zostały określone w załączniku nr 23.
-
Świadectwa i inne dokumenty wydane za granicą (poza dyplomem IB i dyplomem EB), powinny być opatrzone apostille albo zalegalizowane w kraju ich wydania.
-
Świadectwa i inne dokumenty sporządzone w innym języku niż polski powinny zostać przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości albo tłumaczenie powinno zostać poświadczone przez polskiego konsula.
-
Cudzoziemcy ubiegający się o przyjęcie na studia prowadzone w języku polskim, muszą przedstawić dokument poświadczający znajomość języka polskiego. Dokumentem tym jest:
-
świadectwo dojrzałości wydane w polskim systemie oświaty albo
-
dyplom ukończenia studiów wyższych w języku polskim na polskiej uczelni albo
-
certyfikat potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie biegłości językowej co najmniej B2 wydany przez:
-
Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego albo
-
uprawnioną, przez Ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego i nauki, do organizowania egzaminów z języka polskiego jako obcego na określonym poziomie biegłości językowej:
polską lub zagraniczną szkołę wyższą prowadzącą studia w zakresie filologii polskiej lub
polski lub zagraniczny podmiot, który od co najmniej trzech lat prowadzi lektoraty lub zajęcia w zakresie nauczania języka polskiego lub języka polskiego jako obcego albo inne zajęcia dydaktyczne w języku polskim lub
-
Warszawski Uniwersytet Medyczny.
-
Kandydaci ubiegający się o przyjęcie na studia prowadzone w języku angielskim, których językiem ojczystym nie jest język angielski lub nie zdawali egzaminu maturalnego w języku angielskim, muszą przedstawić świadectwo (IELTS lub TOEFL lub TOEIC lub CEFR) lub inny dokument potwierdzający znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym odbywanie studiów.
§ 20
-
Kandydaci, którzy ubiegali się w WUM o przyjęcie na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie oraz których wynik egzaminu maturalnego z danego przedmiotu lub przedmiotów został zmieniony w wyniku odwołania, o którym mowa w art. 44zzz ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, mogą do dnia 25 września 2023 r. złożyć do właściwej WKR wniosek o uwzględnienie poprawionych wyników egzaminu maturalnego.
-
Najpóźniej następnego dnia roboczego właściwa WKR uwzględnia wniosek oraz wpisuje zmienione wyniki egzaminu maturalnego w IRK.
§ 21
-
Przyjęcie na studia następuje w drodze wpisu na listę studentów, a w przypadku cudzoziemców – w drodze decyzji administracyjnej Rektora.
-
Decyzję administracyjną w sprawie odmowy przyjęcia na studia podpisuje Przewodniczący WKR, a w przypadku cudzoziemców – Rektor.
-
Kandydaci niesklasyfikowani nie otrzymują decyzji administracyjnej.
-
Decyzje administracyjne doręcza się kandydatom na piśmie za potwierdzeniem odbioru.
-
Od decyzji WKR w sprawie odmowy przyjęcia na studia kandydatowi przysługuje odwołanie do Rektora. Odwołanie należy złożyć w WKR w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
-
Od decyzji Rektora wydanej cudzoziemcowi przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Wniosek należy złożyć w WKR w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
-
Decyzja Rektora wydana po rozpatrzeniu odwołania, a w przypadku cudzoziemców – po ponownym rozpatrzeniu sprawy, jest ostateczna.
-
W przypadku uwzględnienia przez Rektora odwołania, o którym mowa w ust. 5 lub wniosku, o którym mowa w ust. 6, WKR:
1) wprowadza w aplikacji kandydata w IRK stosowne zmiany (przesunięcie na liście rankingowej),
2) powiadamia kandydata o indywidualnym terminie złożenia dokumentów, jeśli w wyniku uwzględnienia odwołania/wniosku kandydat został zakwalifikowany do przyjęcia na studia.
Zakończenie postępowania rekrutacyjnego
§ 22
-
Decyzja o zakończeniu postępowania rekrutacyjnego zostaje podjęta w momencie wypełnienia limitu miejsc lub w przypadku niemożności jego wypełnienia:
-
bez naruszenia zasady równego traktowania kandydatów z tą samą punktacją rankingową;
-
z uwagi na brak kandydatów spełniających minimum kwalifikujące do przyjęcia.
-
Decyzję, o której mowa w ust.1 podejmuje Przewodniczący WKR.
-
Po zakończeniu postępowania rekrutacyjnego WKR:
-
generuje z IRK i ogłasza na stronie www.rekrutacja-info.wum.edu.pl listę osób przyjętych na dany kierunek studiów (lista zawiera ID oraz punktowy wynik rekrutacji kandydata),
-
przekazuje listę oraz teczki osób przyjętych na studia do odpowiedniego dziekanatu.
-
Po zakończeniu postępowania rekrutacyjnego WKR:
-
sporządza w dwóch egzemplarzach:
-
protokół z postępowania rekrutacyjnego,
-
sprawozdanie z przebiegu rekrutacji,
-
przekazuje protokół i sprawozdanie do UKR,
-
archiwizuje dokumentację z postępowania rekrutacyjnego, na którą składają się:
-
listy osób przyjętych na studia,
-
potwierdzone przez dziekanat listy przekazanych teczek osób przyjętych na studia,
-
protokoły z postępowania rekrutacyjnego,
-
sprawozdania z przebiegu rekrutacji,
-
potwierdzenia wysłania decyzji administracyjnych,
-
dokumenty i korespondencję nieodebraną przez kandydata.
-
Po zakończeniu postępowania rekrutacyjnego na wszystkie kierunki UKR:
-
sporządza:
-
sprawozdanie zbiorcze,
-
wnioski z postępowania rekrutacyjnego,
-
przekazuje sprawozdanie i wnioski Rektorowi,
-
przekazuje wnioski kierownikom jednostek rekrutujących,
-
archiwizuje dokumentację UKR.
Przepisy końcowe
§ 23
Niniejsze zasady zostają podane do publicznej wiadomości przez ich ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej WUM.