Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie rekrutacja 2023/2024
Opracowanie zawiera zasady rekrutacji na studia w roku akademickim 2023/2024 na Uniwersytecie Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie. W zestawieniu znajdziesz informacje na temat rekrutacji na poszczególne kierunki studiów, przeliczniki punktów, przedmioty maturalne brane pod uwagę w procesie kwalifikacji, limity miejsc oraz terminy rekrutacji 2023.
UCHWAŁA Nr XXV – 18.2/22 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 29 czerwca 2022 r. w sprawie warunków, trybu oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na studia wyższe na rok akademicki 2023/2024
Na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 10 oraz art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2022 poz. 574 z późn. zm.), dalej zwaną: „Ustawą”, Senat Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, uchwala warunki oraz tryb rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na I rok studiów w roku akademickim 2023/2024.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
-
Uchwała określa zasady i tryb postępowania kwalifikacyjnego na kierunki: jednolitych studiów magisterskich, studiów pierwszego stopnia i studiów drugiego stopnia prowadzonych w języku polskim oraz na studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone w językach obcych wymienione w załączniku nr 1 do niniejszej Uchwały.
-
Rektor ustali zarządzeniem:
-
w terminie do 31 marca 2023 r.:
-
zakres i podział zadań związanych z rekrutacją z zastrzeżeniem § 5,
-
harmonogram przebiegu rekrutacji na stacjonarne i niestacjonarne jednolite studia magisterskie, studia pierwszego stopnia oraz studia drugiego stopnia z zastrzeżeniem, że rekrutacja rozpocznie się 17 kwietnia 2023 r. i zakończy 4 października 2023 r. oraz że rekrutacja na semestr letni 2022/2023 rozpocznie się 22 stycznia 2024 r. i zakończy 24 lutego 2024 r.,
-
preliminarz wydatków rekrutacyjnych przypadający na poszczególne wydziałowe komisje rekrutacyjne;
-
w terminie do dnia 31 maja 2023 r.
-
liczbę miejsc na poszczególne kierunki i stopnie studiów niestacjonarnych;
-
liczbę miejsc na poszczególne kierunki i stopnie studiów stacjonarnych, w tym prowadzonych w języku obcym oraz dla cudzoziemców podejmujących studia na zasadach odpłatności;
-
liczbę miejsc na poszczególne kierunki i stopnie studiów stacjonarnych dla cudzoziemców podejmujących studia bez odpłatności i bez prawa do stypendiów socjalnych;
-
liczbę miejsc na poszczególnych kierunkach studiów stacjonarnych na rok akademicki 2023/2024 finansowanych z subwencji z budżetu państwa.
-
w terminie do dnia 31 marca 2023 r. skład poszczególnych komisji rekrutacyjnych z zastrzeżeniem § 8 ust. 8;
-
szczegółowe zasady funkcjonowania systemu internetowej rejestracji zwanej dalej SOR;
-
wzór indywidualnego protokołu z egzaminu wstępnego.
-
terminy, miejsce i godziny egzaminów wstępnych/rozmów kwalifikacyjnych/testów egzaminacyjnych na studia na kierunki, na których szczegółowe zasady wynikające z załącznika nr 1 do niniejszej uchwały je przewidują;
-
terminy, miejsce i godziny przyjmowania dokumentów na jednolite studia magisterskie, studia pierwszego stopnia oraz studia drugiego stopnia.
-
Kierunek studiów może być uruchomiony przy liczbie co najmniej 25 przyjętych na I rok studiów, o ile zarządzenia, o których mowa w ust. 2 pkt 2, nie stanową inaczej. Rektor, na wniosek dziekana wydziału, może podjąć decyzję o uruchomieniu studiów przy liczbie kandydatów mniejszej niż 25.
§ 2
-
O przyjęcie na jednolite studia magisterskie i studia pierwszego stopnia mogą ubiegać się kandydaci, którzy posiadają:
- świadectwo dojrzałości tzw. „stara matura” albo świadectwo dojrzałości i zaświadczenie o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów;
-
świadectwo i dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika,
-
świadectwo dojrzałości i dyplom zawodowy w zawodzie nauczanym na poziomie technika;
- świadectwo dojrzałości i zaświadczenie o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów oraz dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915, z późn. zm.) tzw. „nowa matura”.
-
O przyjęcie na studia drugiego stopnia mogą ubiegać się kandydaci, którzy mają tytuł magistra, licencjata, inżyniera lub równorzędny. Szczegółowe zasady kwalifikacji określa załącznik nr 1 do niniejszej Uchwały.
-
Obywatele polscy, posiadający świadectwo ukończenia zagranicznej szkoły równorzędnej szkoły ponadpodstawowej, ponadpodstawowej szkoły średniej i szkoły ponadgimnazjalnej szkole ponadgimnazjalnej, mogą ubiegać się o przyjęcie na I rok studiów na zasadach ustalonych dla kandydatów z „nową maturą” pod warunkiem, że posiadane przez nich świadectwo jest równoważne z polskim świadectwem dojrzałości na podstawie umowy międzynarodowej lub przepisów ustawy. W innym przypadku - nostryfikacji świadectwa dokonuje, właściwy ze względu na miejsce zamieszkania kandydata, organ administracji oświatowej, a w przypadku jego braku, właściwy ze względu na siedzibę instytucji, w której zamierza przedłożyć świadectwo. Zaświadczenie wydane przez właściwy organ administracji oświatowej ważne jest łącznie z oryginałem lub zalegalizowanym duplikatem świadectwa uzyskanego za granicą.
-
Obywatele polscy, posiadający dyplom ukończenia zagranicznej szkoły wyższej mogą ubiegać się o przyjęcie na studia drugiego stopnia, zgodnie z art. 326 i 327 Ustawy.
-
Zasady podejmowania studiów przez cudzoziemców określa załącznik nr 2 do niniejszej Uchwały.
-
Kandydaci posiadający dyplom matury międzynarodowej International Baccalaureate przyjmowani są na studia na takich samych zasadach, jak kandydaci z „nową maturą”.
-
Uprawnienia przysługujące laureatom i finalistom olimpiad stopnia centralnego oraz laureatom konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich w tym organizowanych przez UMCS, przy ubieganiu się o przyjęcie na I rok studiów na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie określa UCHWAŁA Nr XXIV – 22.22/18 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie uprawnień przysługujących laureatom i finalistom olimpiad stopnia centralnego oraz laureatom konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich, przy ubieganiu się o przyjęcie na I rok studiów pierwszego stopnia i jednolitych studiów magisterskich na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie (ze zmianami).
-
Zgłoszenia kandydatów na studia przyjmowane są wyłącznie w trybie rejestracji internetowej, obsługiwanej przez system internetowej rejestracji, zwanej SOR.
-
Zasady przyjmowania na studia w trybie potwierdzania efektów uczenia się zdobytych poza edukacją formalną określa uchwała Senatu UMCS Nr XXIII – 22.3/15 z dnia 28 stycznia 2015 r. ze zm.
POSTĘPOWANIE KWALIFIKACYJNE
§ 3
-
Warunkiem dopuszczenia kandydata do postępowania kwalifikacyjnego jest:
-
rejestracja i wybór kierunku studiów w systemie SOR oraz wprowadzenie do SOR swoich wyników ze świadectwa dojrzałości albo świadectwa dojrzałości i zaświadczenia o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów lub właściwej oceny ze studiów wyższych stanowiącej podstawę kwalifikowania (np. ocena na dyplomie, średnia ze studiów);
-
wniesienie opłaty rekrutacyjnej.
-
Postępowanie kwalifikacyjne ma charakter konkursowy i obejmuje:
-
wyniki procentowe uzyskane z pisemnego egzaminu maturalnego („nowa matura”) przeliczane na punkty rekrutacyjne w następujący sposób, o ile w załączniku nr 1 do niniejszej Uchwały nie jest określone inaczej:
-
1% punktów na poziomie podstawowym = 1 punkt rekrutacyjny;
-
1% punktów na poziomie rozszerzonym = 2 punkty rekrutacyjne;
-
kandydatom dysponującym wynikami zarówno z poziomu podstawowego, jak i rozszerzonego uwzględnia się jeden poziom, korzystniejszy dla kandydata.
-
oceny uzyskane na egzaminie dojrzałości („stara matura”), przeliczane na punkty rekrutacyjne zgodnie z poniższą tabelą. Jeżeli kandydat zdawał z danego przedmiotu egzamin dojrzałości zarówno w części pisemnej, jak i ustnej, uwzględniana będzie średnia punktów uzyskanych z obu ocen.
Ocena (skala 1-6)
|
Punkty
|
Ocena (skala 2-5)
|
Punkty
|
|
|
|
|
dopuszczający/mierny (2)
|
30
|
-
|
-
|
|
|
|
|
dopuszczający plus (2+)
|
50
|
-
|
-
|
|
|
|
|
dostateczny (3)
|
75
|
dostateczny (3)
|
30
|
|
|
|
|
dostateczny plus (3+)
|
95
|
dostateczny plus (3+)
|
75
|
|
|
|
|
dobry (4)
|
115
|
dobry (4)
|
115
|
|
|
|
|
dobry plus (4+)
|
135
|
dobry plus (4+)
|
160
|
|
|
|
|
bardzo dobry (5)
|
160
|
bardzo dobry (5)
|
200
|
|
|
|
|
bardzo dobry plus (5+)
|
180
|
-
|
-
|
|
|
|
|
celujący (6)
|
200
|
-
|
-
|
|
|
|
|
-
konkurs dyplomów lub ocen uzyskanych ze studiów wyższych, wynik egzaminu pisemnego (testu), egzaminu ustnego (rozmowy kwalifikacyjnej) na studia drugiego stopnia. Dopuszcza się jedną lub kilka form jednocześnie.
-
Osoby dysponujące dyplomem zagranicznej szkoły równorzędnej polskiej szkole ponadpodstawowej, ponadpodstawowej szkole średniej i szkole ponadgimnazjalnej kwalifikowane są na studia pierwszego stopnia i jednolite studia magisterskie na zasadach właściwych dla obywateli polskich i niedysponujące na dyplomie ocenami równorzędnymi ocenom polskiej matury z przedmiotów wymaganych w postępowaniu rekrutacyjnym, kwalifikowane są na podstawie innych ocen dokumentujących na tym dyplomie ukończenie nauki z przedmiotu stanowiącego podstawę kwalifikacji lub równorzędnego. Jeżeli dyplom zagranicznej szkoły równorzędnej polskiej szkole ponadpodstawowej, ponadpodstawowej szkole średniej i szkole ponadgimnazjalnej uzyskany jest przez kandydata na studia po zakończeniu postępowania kwalifikacyjnego przez właściwą komisję rekrutacyjną, na studia kwalifikuje Rektor lub upoważniony przez niego Prorektor właściwy ds. rekrutacji, o ile kandydat miał nie mniej punktów niż ostatni zakwalifikowany przez właściwą komisję rekrutacyjną.
-
Postępowanie kwalifikacyjne może dodatkowo obejmować: rozmowę kwalifikacyjną o określonej tematyce i/lub sprawdzian uzdolnień kierunkowych o określonym zakresie i formie, zgodnie z art. 70 ust. 4 Ustawy.
-
Przyjęcia na studia mogą również odbywać się na podstawie złożonego kompletu wymaganych dokumentów, o których mowa w § 7.
-
Kwalifikowanie i przyjmowanie na studia następuje w ramach limitu miejsc i w drodze wpisu na listę studentów. Wpisem jest złożenie przez kandydata kompletu wymaganych dokumentów w terminie i miejscu wskazanym przez Uniwersytet w systemie SOR.
-
Jeśli liczba kandydatów nie przekracza limitu miejsc lub w innych uzasadnionych przypadkach Rektor - na wniosek dziekana wydziału - może podjąć decyzję o zmianie formy postępowania kwalifikacyjnego na studia.
-
W przypadku, gdy o przyjęcie na studia ubiega się osoba z niepełnosprawnością, właściwa
komisja rekrutacyjna może zastosować inną niż ustalona formę sprawdzianu wiedzy i uzdolnień kierunkowych, o których mowa w ust. 2 pkt 3 i ust. 3, uwzględniając stopień i charakter niesprawności kandydata oraz specyfikę danego kierunku studiów.
-
Rektor na wniosek dziekana wydziału w uzasadnionych przypadkach, w szczególności z uwagi na ochronę zdrowia i życia ludzi, może dokonać zmiany określonych w załączniku nr 1 zasad postępowania kwalifikacyjnego, którego elementem jest egzamin wstępny mający na celu sprawdzenie uzdolnień artystycznych, sprawności fizycznej lub szczególnych predyspozycji do podejmowania studiów niesprawdzanych w trybie egzaminu maturalnego.
§ 4
-
Przedmioty uwzględniane w postępowaniu kwalifikacyjnym na studia pierwszego stopnia oraz jednolite studia magisterskie, określa załącznik nr 1 do niniejszej Uchwały, przy uwzględnieniu następujących zasad:
-
wynik minimalny pisemnego egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym uznawany w postępowaniu kwalifikacyjnym nie może być niższy niż 30%;
-
w przypadku gdy kwalifikowanie na studia obejmuje co najmniej dwa przedmioty maturalne, a kandydat dysponuje wynikiem matury z co najmniej jednego spośród nich, uzyskuje 0 punktów z brakującego przedmiotu, chyba że szczegółowe zasady ustalone w załączniku nr 1 do niniejszej Uchwały wymagają od kandydata wyników matury ze wszystkich wskazanych przedmiotów;
-
wynik egzaminu maturalnego zdawanego z języka obcego na poziomie dwujęzycznym przelicza się na wynik poziomu rozszerzonego według wzoru: R = 4/3D, gdzie R jest wynikiem na poziomie rozszerzonym (%), a D – wynikiem matury dwujęzycznej (%). Wynik R należy zaokrąglić do pełnych jednostek i nie może on przekroczyć 100 %;
-
kandydatom posiadającym dyplom matury międzynarodowej International Baccalaureate wyniki egzaminu maturalnego przelicza się zgodnie z tabelą:
dyplom IB
|
poziom podstawowy
|
dyplom IB
|
poziom rozszerzony
|
|
poziom SL
|
poziom HL
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
100%
|
7
|
100%
|
|
|
|
|
|
|
6
|
86%
|
6
|
86%
|
|
|
|
|
|
|
5
|
72%
|
5
|
72%
|
|
|
|
|
|
|
4
|
58%
|
4
|
58%
|
|
|
|
|
|
|
3
|
44%
|
3
|
44%
|
|
|
|
|
|
|
2
|
30%
|
2
|
30%
|
|
|
|
|
|
|
1
|
0 %
|
1
|
0 %
|
|
|
|
|
|
|
-
Obywatele polscy oraz cudzoziemcy dysponujący świadectwem ukończenia zagranicznej szkoły ponadpodstawowej bez udokumentowanej na świadectwie oceny z języka polskiego, mogą być kwalifikowani na podstawie oceny z języka będącego językiem urzędowym w danym państwie, który to język zastępuje w tym przypadku język polski na wszystkich kierunkach (poza filologią polską). W takim przypadku cudzoziemiec zobowiązany jest do udokumentowania znajomości języka polskiego w stopniu umożliwiającym podjęcie studiów, lub do zaliczenia egzaminu ze znajomości języka polskiego przed komisją powołaną przez Rektora. Zasady dotyczące świadectwa zagranicznej szkoły ponadpodstawowej zawarte w § 2 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
-
W przypadku, gdy kształcenie odbywa się w języku innym niż język polski ust. 2 stosuje się odpowiednio.
-
Sposób przeliczania ocen z dyplomów równorzędnych świadectwu polskiej szkoły ponadpodstawowej, ponadpodstawowej szkoły średniej, szkoły ponadgimnazjalnej, wydanych kandydatom kwalifikowanym na studia jednolite magisterskie i studia pierwszego stopnia określa załącznik nr 3 do niniejszej Uchwały. W przypadku braku przelicznika sposób przeliczenia określa właściwa komisja rekrutacyjna po akceptacji Pełnomocnika ds. rekrutacji.
-
Sposób przeliczania ocen z dyplomów studiów wyższych wydanych poza granicami RP kandydatom na studia drugiego stopnia kwalifikowanym na zasadach właściwych dla obywateli polskich określa załącznik nr 4 do niniejszej Uchwały. W przypadku braku przelicznika sposób przeliczenia określa właściwa komisja rekrutacyjna po akceptacji Pełnomocnika ds. rekrutacji.
§ 5
-
Tematy egzaminów wstępnych/ rozmów kwalifikacyjnych/testów egzaminacyjnych zatwierdza dziekan wydziału. Egzaminy i rozmowy kwalifikacyjne mogą być przeprowadzone na odległość, z wykorzystaniem użyciu środków komunikacji elektronicznej umożliwiających stwierdzenie tożsamości osoby odbywającej egzamin. Sposób organizacji i tryb przeprowadzenia egzaminów i rozmów kwalifikacyjnych odbywających się na odległość zostaną określone w zarządzeniu, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt.1 a. Egzaminy i rozmowy kwalifikacyjne (w tym egzaminy i rozmowy sprawdzające znajomość języka, w którym odbywają się studia) mogą być rejestrowane po uprzednim wyrażeniu przez kandydata zgody na ich rejestrację.
-
Egzaminy pisemne są przeprowadzane anonimowo. Anonimowość polega na zaszyfrowaniu prac przed oddaniem ich do oceny.
-
Pisemną pracę egzaminacyjną oceniają co najmniej dwaj egzaminatorzy. Ocena powinna być umotywowana (z wyłączeniem egzaminów pisemnych przeprowadzanych w formie testów). Błędy i ich rodzaje należy zaznaczyć na marginesie pracy. Ewentualna zmiana oceny powinna być pisemnie umotywowana.
-
Kandydatowi przysługuje prawo wglądu do jego prac pisemnych po ogłoszeniu wyników egzaminu pisemnego. Z prawa tego kandydat może skorzystać osobiście bądź przez pełnomocnika w terminie i miejscu wyznaczonym przez przewodniczącego właściwej komisji rekrutacyjnej i w obecności upoważnionego przedstawiciela tej komisji.
-
Sprawdzian praktyczny, egzamin wstępny w formie rozmowy kwalifikacyjnej albo testu lub ocenę prac, przeprowadza właściwa komisja rekrutacyjna lub egzaminator wyznaczony przez dziekana w obecności przedstawiciela komisji. Propozycję oceny przedstawia egzaminator. Decyzję o ostatecznej ocenie z egzaminu podejmuje właściwa komisja rekrutacyjna. Uchwały komisji zapadają zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów za i przeciw, decyduje głos przewodniczącego.
-
Z przebiegu postępowania kwalifikacyjnego na kierunkach, na których przeprowadza się egzamin wstępny sporządza się dla każdego kandydata indywidualny protokół według wzoru ustalonego w zarządzeniu Rektora. Wszelkie skreślenia i zmiany dokonywane w protokole powinny być uzasadnione na piśmie i potwierdzone podpisem przewodniczącego właściwej komisji rekrutacyjnej.
-
Kandydat sprawdza swoje wyniki z postępowania kwalifikacyjnego w SOR. Osobiste konto kandydata w SOR oraz pisemne ogłoszenia udostępniane zainteresowanemu w sposób zwyczajowo przyjęty są jedynymi źródłami informacji o przebiegu i wynikach postępowania kwalifikacyjnego.
-
Informacje przekazane w trybie ust. 7 uznaje się za skutecznie doręczone w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego. Przy zakładaniu konta w SOR, kandydat wyraża zgodę na powyższy sposób doręczania decyzji.
-
Wniosek (w szczególności wniosek o przyjęcie na zwolnione/wolne miejsca) do Rektora kandydat składa wyłącznie drogą elektroniczną.
-
Kandydat z orzeczoną niepełnosprawnością w uzasadnionych przypadkach na 7 dni przed wyznaczonym terminem rozmowy kwalifikacyjnej lub egzaminu wstępnego lub testów egzaminacyjnych powinien poinformować przewodniczącego właściwej komisji rekrutacyjnej:
-
o potrzebie udziału w rozmowie kwalifikacyjnej lub egzaminie wstępnym lub teście egzaminacyjnym tłumacza języka migowego lub asystenta osób niepełnosprawnych ruchowo i osób niewidomych;
-
zmiany formy egzaminu z pisemnego na ustny lub odwrotnie;
-
konieczności otrzymania arkusza egzaminacyjnego w formie dostosowanej do stopnia niepełnosprawności (np. z powiększoną czcionką w przypadku osób słabo widzących).
§ 6
-
Na podstawie wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym właściwa komisja rekrutacyjna:
-
sporządza zbiorczy protokół dla danego kierunku i formy studiów;
-
ogłasza listę rankingową kandydatów;
-
podejmuje decyzje o zakwalifikowaniu na studia tych kandydatów, którzy uzyskali najwyższą liczbę punktów w ramach limitu miejsc zaakceptowanego przez Rektora lub upoważnionego przez niego Prorektora właściwego ds. rekrutacji.
-
zawiadamia kandydatów o wynikach postępowania kwalifikacyjnego w sposób zwyczajowo przyjęty oraz drogą internetową w systemie SOR;
-
przyjmuje dokumenty od kandydatów zakwalifikowanych na studia (wykaz dokumentów w §7) w momencie dokonania wpisu na listę przyjętych;
-
potwierdza zgodność danych zawartych w systemie SOR z przedłożonymi dokumentami;
-
doręcza kandydatowi, który nie jest obywatelem polskim decyzję o przyjęciu na I rok studiów, a po zakończeniu postępowania kwalifikacyjnego decyzję o nieprzyjęciu na studia wszystkim kandydatom, którzy nie zostali przyjęci na dany kierunek studiów.
-
Czynności, o których mowa w ust. 1, mogą być wykonywane przez inne osoby upoważnione przez dziekana lub Rektora.
-
W przypadku wystąpienia szczególnych okoliczności, uzasadniających zakwalifikowanie na studia większej liczby osób niż limit miejsc, dziekan może wystąpić do Rektora z wnioskiem o zwiększenie liczby osób zakwalifikowanych na studia lub o zwiększenie limitu przyjęć.
4. Przyjęcie na studia następuje po złożeniu przez kandydata kompletu dokumentów, o których mowa w § 7. Złożenie dokumentów może nastąpić za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w trybie określonym zarządzeniem Rektora, o którym mowa w § 7 ust. 7.
-
Osoby, które nie zostały zakwalifikowane na studia z powodu wyczerpania limitu miejsc, stanowią grupę rezerwową. W przypadku zwalniania się miejsc na liście przyjętych na studia, osoby te zostaną zakwalifikowane na studia, z zachowaniem kolejności wynikającej z liczby uzyskanych punktów. W tym celu komisja ogłasza dalsze terminy przyjmowania dokumentów od kandydatów i realizuje czynności, o których mowa w ust. 1, pkt 3 - 7.
6. Po zakończeniu postępowania kwalifikacyjnego dziekan wydziału w ciągu 7 dni przekazuje do Pełnomocnika ds. rekrutacji:
-
protokoły zbiorcze z postępowania kwalifikacyjnego, podpisane przez przewodniczącego i sekretarzy komisji rekrutacyjnych;
-
listy osób przyjętych na studia.
-
Czynności, o których mowa w ust. 1, mogą być dokonywane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym w sposób zdalny, po uzyskaniu zgody Pełnomocnika ds. rekrutacji.
DOKUMENTY
§ 7
-
Kandydaci zakwalifikowani na studia składają w miejscu i terminie określonym przez dziekana wydziału następujące dokumenty:
-
w przypadku kandydata na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie - poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię dokumentu stanowiącego podstawę ubiegania się o przyjęcie na studia, o którym mowa w art. 69 ust. 2 Ustawy. Poświadczenia może dokonać również upoważniony do tego pracownik Uczelni.
-
w przypadku kandydata na studia drugiego stopnia – poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię dyplom ukończenia studiów;
-
ankietę osobową wygenerowaną przez kandydata z systemu SOR;
-
1 aktualne zdjęcie zgodne z wymaganiami stosowanymi przy wydawaniu dowodów osobistych;
-
inne dokumenty, o ile przewidują to szczegółowe zasady kwalifikacji na dany kierunek studiów zawarte w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.
-
W przypadku kierunków studiów, w trakcie których studenci mogą być narażeni na działanie czynników szkodliwych, uciążliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia, komisja rekrutacyjna kieruje kandydatów na specjalistyczne badania lekarskie, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2019 r. w sprawie badań lekarskich kandydatów do szkół ponadpodstawowych lub wyższych i na kwalifikacyjne kursy zawodowe, uczniów i słuchaczy tych szkół, studentów, słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz doktorantów (Dz.U.2019 poz.1651).
-
Poza dokumentami wymienionymi w ust. 1 i 2 kandydaci zakwalifikowani na studia, nieposiadający legitymacji studenckiej Uczelni:
-
wnoszą opłatę za wydanie legitymacji studenckiej w wysokości ustalonej przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego,
2) wprowadzają elektroniczną wersję fotografii na osobiste konto rejestracyjne w systemie SOR.
-
W razie braku wymaganych dokumentów, o których mowa w ust. 1 i 2, właściwa komisja rekrutacyjna odmawia przyjęcia na studia z zastrzeżeniem ust. 6.
-
Niezłożenie w wyznaczonym terminie kompletu dokumentów wymienionych w ust. 1 i 2 jest równoznaczne z rezygnacją ze studiów i wydaniem przez właściwą komisję rekrutacyjną decyzji o odmowie przyjęcia na studia.
-
W przypadku zakwalifikowania na studia osoby, która zdawała maturę za granicą lub maturę międzynarodową IB, właściwa komisja rekrutacyjna indywidualnie, po konsultacji z kandydatem, ustala termin składania dokumentów. Maksymalny termin złożenia dokumentów przez takich kandydatów określi zarządzenie Rektora.
-
Kandydaci na studia mogą być zobowiązani do przesyłania dokumentów, o których mowa w ust. 1, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, w tym za pośrednictwem skrzynek poczty elektronicznej podanych do wiadomości kandydatów w SOR lub bezpośrednio za pośrednictwem tego systemu. Szczegółowe zasady elektronicznego obiegu dokumentów w procesie rekrutacji określi zarządzenie Rektora wydane w terminie co najmniej 14 dni poprzedzających rozpoczęcie przyjmowania dokumentów.
-
Tryb składania dokumentów, o którym mowa w ust. 1, powinien zapewniać bezpieczeństwo w zakresie ochrony życia i zdrowia ludzi związane w szczególności z możliwym nadal utrzymującym się zagrożeniem epidemicznym.
-
W pracach komisji rekrutacyjnych obejmujących wyłączne czynności przyjmowania dokumentów od kandydatów mogą uczestniczyć osoby wyznaczone przez Pełnomocnika ds. rekrutacji za zgodą prorektora właściwego ds. rekrutacji.
-
O wyznaczeniu osób, o których mowa w ust. 9, Pełnomocnik ds. rekrutacji informuje właściwego dziekana i przewodniczącego właściwej komisji rekrutacyjnej.
-
Przepisy § 8 ust. 9-10 stosuje się odpowiednio.
KOMISJE REKRUTACYJNE
§ 8
-
Postępowanie rekrutacyjne przeprowadzają komisje rekrutacyjne, z zastrzeżeniem ust. 8. Na wydziale możliwe jest powołanie tylko jednej komisji rekrutacyjnej.
-
Komisję rekrutacyjną na wydziale powołuje dziekan zgodnie z zarządzeniem, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 3.
-
Komisję rekrutacyjną tworzą:
-
przewodniczący;
-
zastępca przewodniczącego (fakultatywnie);
-
sekretarz/e w liczbie nie większej niż dwóch;
-
przedstawiciel wydziałowego samorządu studentów delegowany przez właściwą radę wydziałową samorządu studentów.
-
W pracach komisji przeprowadzających egzaminy mogą brać udział egzaminatorzy wyznaczeni przez dziekana wydziału. Wynagrodzenia egzaminatorów określa Rektor.
-
Do zadań właściwych komisji rekrutacyjnych należy w szczególności:
-
przeprowadzenie postępowania kwalifikacyjnego, zgodnie z niniejszą uchwałą;
-
przygotowywanie wszelkich doraźnych informacji i danych liczbowych z przebiegu rekrutacji dla potrzeb Rektora lub Pełnomocnika ds. rekrutacji;
-
współpraca z Biurem Rekrutacji;
-
inne zadania określone w trybie zarządzenia Rektora.
-
Bieżący nadzór nad przebiegiem rekrutacji sprawuje powoływany przez Rektora Pełnomocnik ds. rekrutacji, do którego zadań należy w szczególności:
-
koordynacja pracy komisji rekrutacyjnych;
-
nadzór nad rekrutacją kandydatów na studia;
-
przyjmowanie informacji i protokołów komisji rekrutacyjnych z wyników i przebiegu postępowania kwalifikacyjnego na poszczególnych kierunkach oraz przekazywanie ich do Rektora;
-
rozpatrywanie wszelkich kwestii spornych, opiniowanie wniosków o przyjęcie na wolne miejsca oraz odwołań od decyzji komisji rekrutacyjnych i dziekanów, skarg dotyczących działalności komisji rekrutacyjnych i przekazywanie ich do Rektora.
-
Kadencja komisji rekrutacyjnych powoływanych przez dziekanów wydziałów trwa od 1 czerwca do 4 października 2023 r., W przypadku rekrutacji odbywającej się na kierunki, na które kształcenie rozpoczyna się od semestru letniego kadencja komisji rekrutacyjnych trwa od 22 stycznia 2024 r. do 24 lutego 2024 r.
-
Komisji rekrutacyjnych nie powołuje się w przypadku, gdy wstęp na wszystkie kierunki studiów na wydziale odbywa się na podstawie złożonego kompletu dokumentów. Wpisu na listę studentów dokonuje wówczas dziekan wydziału. W przypadku, gdy na jednym wydziale przyjęcie na studia odbywa się na podstawie złożonego kompletu dokumentów wyłącznie na części z prowadzonych kierunków, dziekan wydziału powołuje komisję rekrutacyjną celem prowadzenia postępowania kwalifikacyjnego na pozostałe kierunki.
-
Komisje rekrutacyjne, o których mowa w ust. 7, powoływane są w terminie do 11 kwietnia 2023 r. Po powołaniu komisji dziekan wydziału niezwłocznie przekazuje informacje o osobach wchodzących w jej skład Pełnomocnikowi ds. rekrutacji wraz z niezbędnymi danymi kontaktowymi obejmującymi email i telefon kontaktowy. Zmiana w składzie komisji po powołaniu może nastąpić tylko w wyjątkowych przypadkach, po uzyskaniu akceptacji prorektora właściwego ds. rekrutacji.
-
Na podstawie informacji o składzie osobowym komisji, o którym mowa w ust. 9, Pełnomocnik ds. rekrutacji określi uprawnienia tych osób w zakresie dostępu do danych zawartych w SOR.
TRYB POSTĘPOWANIA ODWOŁAWCZEGO
§ 9
-
Podstawą odwołania do Rektora od decyzji właściwej komisji rekrutacyjnej lub od decyzji dziekana wydziału - może być jedynie wskazanie naruszenia warunków i trybu rekrutacji na studia.
-
Odwołania składa się za pośrednictwem właściwej komisji rekrutacyjnej lub za pośrednictwem dziekana wydziału, w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
-
Decyzje podjęte przez Rektora są ostateczne.
-
Wnioski do Rektora o przyjęcie na studia na zwolnione miejsca przyjmowane są wyłącznie drogą elektroniczną.
-
Odwołania, o których mowa w ust. 1, oraz wnioski, o których mowa w ust. 4, podlegają zaopiniowaniu przez Pełnomocnika ds. rekrutacji.
-
W przypadku wprowadzenia elektronicznego obiegu dokumentów w procesie rekrutacji, o którym mowa w § 7 ust. 7, odwołanie może zostać złożone za pośrednictwem skrzynki poczty elektronicznej podanej do wiadomości kandydatów w SOR lub bezpośrednio za pośrednictwem tego systemu. Odwołanie wymaga formy pisemnej w postaci czytelnego skanu dokumentu opatrzonego podpisem odwołującego się lub może być złożone poprzez formularz dostępny w SOR za pośrednictwem indywidualnego konta kandydata.
REKRUTACJA DODATKOWA
§ 10
-
Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego pozostaną niewykorzystane miejsca na danym kierunku studiów, Rektor, na wniosek dziekana wydziału, może podjąć decyzję o przeprowadzeniu dodatkowej rekrutacji. Przy braku wniosku dziekana wydziału rekrutacja zostaje zakończona.
-
Uczelnia uwzględnia możliwość przeprowadzenia rekrutacji dla osób, które ubiegały się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie na danym kierunku studiów na rok akademicki, na który jest przeprowadzana rekrutacja, oraz których wynik egzaminu maturalnego z danego przedmiotu lub przedmiotów został podwyższony w wyniku weryfikacji sumy punktów lub odwołania, o których mowa w art. 44 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, § 9 we wskazanych przypadkach stosuje się odpowiednio.
-
Dodatkowa rekrutacja, o której mowa w ust.1, może być przeprowadzona tylko raz w okresie danego rodzaju rekrutacji tj. rekrutacji na semestr zimowy i rekrutacji na semestr letni.
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 11
-
Zakończenie rekrutacji następuje po wyczerpaniu limitu miejsc, z zastrzeżeniem §10, oraz zawiadomieniu pozostałych kandydatów o nieprzyjęciu na studia.
-
Osoba przyjęta na studia zobowiązana jest złożyć oświadczenie o rezygnacji z podjęcia studiów w formie pisemnej lub poprzez formularz dostępny w SOR w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia okoliczności uniemożliwiającej podjęcie studiów. Uprzednio wniesiona opłata rekrutacyjna nie podlega zwrotowi.
-
W sprawach nieuregulowanych w niniejszej uchwale decyzje podejmuje Rektor lub upoważniony Prorektor właściwy ds. rekrutacji.
§ 12
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Senatu UMCS
REKTOR
prof. dr hab. Radosław Dobrowolski