Komunikacja na studiach w Katowicach
Pierwszym problemem, który napotyka się po wyborze miejsca, w którym spędzisz kilka lat (albo nawet zamieszkasz po studiach na stałe) jest zorientowanie się jak najłatwiej poruszać się po mieście. Często będziesz potrzebować transportu z różnych części miasta i o różnych porach. Dlatego przygotowaliśmy przewodnik po katowickich drogach.
Studenci w Katowicach do przemieszczania się pomiędzy domem a uczelnią wybierają przede wszystkim komunikację miejską. Do dyspozycji mają 34 linii tramwajowych i kilkadziesiąt autobusowych. Linie od 800 do 880 to kursy przyspieszone. W nocy po Katowicach kursuje dla pasażerów ponad 20 połączeń autobusowych.
W przyszłości planowane jest wydanie Śląskiej Karty Usług Publicznych — projekt ponad dwudziestu gmin w województwie śląskim. Będzie to przede wszystkim nośnik biletów, ale ŚKUP może służyć przy płatnościach za parkowanie i wykupywaniu usług w instytucjach kulturalnych. Studenci będą mogli liczyć na specjalne okazje!
Ceny biletów (przy uwzględnieniu studenckiej ulgi):
-
Bilet na jedną strefę (lub 15 minut) — 1,60 zł
-
Bilet na dwie strefy (lub 30 minut) — 1,90 zł
-
Bilet na trzy i więcej stref (lub godzinę) — 2,40 zł
-
Bilet autobusowo-tramwajowy (miesięczny) — 63 zł
-
Bilet autobusowy lub tramwajowy (miesięczny) — 55 zł
-
Bilet kwartalny — 161 zł
-
Bilety czasowe — 1,60 zł (15 minut); 1,90 zł (30 minut); 2,40 (godzinny)
Po Katowicach jeżdżą również taksówki z kilku korporacji: najpopularniejsze są MPT Taxi, Mercedes Taxi, Tele Taxi i Carbon. Ceny wahają się od 2 zł do 3 zł za kilometr jazdy, od 30 zł do 40 zł za godzinę postoju oraz od 5 zł do 7 zł za opłatę początkową (tak zwane „trzaśnięcie drzwiami”). Postojów taksówek należy szukać przy dworcach, lotnisku, centrach handlowych oraz niedaleko klubów nocnych i dyskotek.
Niektórzy studenci mają własne cztery kółka. Jednak poruszanie się samochodem po Katowicach ma zarówno plusy, jak i minusy. Stolica Śląska jest w czołówce najwolniejszych miast w Polsce (średnio kierowcy poruszają się z prędkością 29 km/h), dlatego warto zainstalować sobie aplikację pozwalającą śledzić korki w mieście albo sprawdzić wiadomości przed wyjściem z domu, by jakieś zdarzenie drogowe, remont lub wypadek nie spowolniły naszej drogi.
W Katowicach godziny szczytu tworzą się w podobnych porach, co w innych większych miastach — od 7 do 9 i od 16 do 17. To właśnie wtedy ludzie masowo wyjeżdżają do albo z pracy. Dojazd na uczelnię dobrze zaplanować sobie tak, by ominąć centrum miasta i zawsze zakorkowane ulice, takie jak Sokolska, Francuska, Damrota, oraz al. Korfantego.
W centrum miasta nie zaparkujemy za darmo. Praktycznie całe śródmieście jest objęte Strefą Płatnego Parkowania. Ciekawostką jest, że właściciele samochodów z napędem elektrycznym nie płacą za postój w strefie.
Opłaty za postój:
-
Pierwsza godzina — 2 zł
-
Druga godzina — 2,40 zł
-
Trzecia godzina — 2,80 zł
-
Każda następna godzina — 2 zł
Alternatywnym i coraz bardziej modnym środkiem transportu jest rower. Studenci, którzy mieszkają bliżej swoich uczelni korzystają z nich z upodobaniem — w Katowicach praktycznie wszystkie części miasta mają wiele dróg rowerowych. Nad zmianami infrastruktury czuwają członkowie Śląskiej Inicjatywy Rowerowej, którzy skupiają się na poprawie komfortu jazdy rowerem po Katowicach.
Studenci, którzy nie mają ze sobą własnego jednośladu, mogą wypożyczyć rower w trzech miejscach: na placu przed wejściem do dworca PKP, w Parku Leśnym Doliny Trzech Stawów i Galerii Miasta Ogrodów (niedaleko ul. Mariackiej). Wypożyczalnie otwarte są od poniedziałku do niedzieli w godzinach 12 – 20 (oprócz tej w Parku Leśnym, która działa od środy do niedzieli).
Opłaty za wypożyczenie roweru:
-
1 godzina — 2 złote
-
3 godziny — 5 złotych
-
Cały dzień — 10 złotych (w godzinach pracy wypożyczalni)
Należy pamiętać, że w komunikacji miejskiej rower można przewozić wyłącznie za zgodą kierowcy, jednak w praktyce okazuje się to ciężkie do zrealizowania: kierowca może odmówić, kiedy uzna, że pojazd przeszkadza innym pasażerom.
Między Katowicami a innymi miastami można się poruszać koleją. Znajdują się tutaj cztery stacje kolejowe, które są dobrze skomunikowane z innymi częściami miasta: Katowice (w centrum), Katowice Ligota, Katowice Piotrowice i Katowice Zawodzie.
Tabory obsługuje przede wszystkim PKP, ale także regionalne Koleje Śląskie: to najmłodsza taka instytucja, założona i prowadzona przez województwo śląskie. KŚ zajmują się przede wszystkim systemem lokalnej komunikacji i działają na zasadzie kolei aglomeracyjnej. Połączenia kończą się w większości większych miast w regionie, ale pociągi zatrzymują się również w mniejszych gminach.
Jeżeli planujemy wyjazd w odległe rejony świata bądź Polski, najlepiej skorzystać z samolotu. W mieście działa port lotniczy, który znajduje się 30 kilometrów od centrum Katowic w Pyrzowicach. Dojazd do niego jest prosty i obejmuje bezkolizyjny węzeł drogowy „Pyrzowice-Lotnisko”. Od Katowic dojeżdża tu linia autobusowa „Lotnisko” (pierwszy przystanek znajduje się na głównym dworcu, następne przy ulicy Sokolskiej, hotelu Novotel i w Milowicach, dzielnicy Sosnowca).
(DCH)