Dziś możemy zaobserwować przykry trend nie tylko wśród dzieci, lecz również także wśród dorosłych – wady wymowy są coraz powszechniejsze. Nie dotyczy to wyłącznie podstawowych zaburzeń mowy takich jak jąkanie. Coraz częściej mówimy niewyraźnie czy niedbale. Wystarczy jednak przypomnieć sobie historię króla Jerzego VI – praca i czerpanie z pomocy specjalisty sprawi, że zapomnimy o dyskomforcie wysławiania.
Tego typu specjalistą jest właśnie logopeda. Uczelnie w Warszawie wiedzą, jak ważną rolę on spełnia, więc przygotowują starannie opracowane programy kształcenia na kierunku logopedia ogólna i kliniczna. Jego studenci uczestniczą w szeregu zajęć. W siatce programowej odnaleźć można między innymi takie przedmioty: logorytmika, wprowadzenie do nauki o języku czy psycholingwistyka i neurologia dziecięca.
Typ i tryb studiów
Studia na kierunku logopedia ogólna i kliniczna możemy podzielić na:
1. Typ:
-
studia I stopnia (licencjackie);
-
studia II stopnia (magisterskie).
2. Tryb:
-
studia stacjonarne;
-
studia niestacjonarne.
Studenci swoją przygodę z kierunkiem takim jak logopedia kliniczna zaczną najczęściej od studiów I stopnia. To podczas ich trwania otrzymają oni najważniejszą wiedzę i kwalifikacje zawodowe oraz przygotują się do obrony pierwszej pracy dyplomowej, która pozwoli na uzyskanie tytułu licencjata. Absolwenci mogą zdecydować wtedy czy chcą kontynuować naukę czy może chcą już ją zakończyć. Ci, którzy podejmą decyzję o kontynuacji, wybiorą studia II stopnia. Zakończoną się one otrzymaniem tytułu magistra.
Każdy student może również wybrać, w jakim trybie będzie się kształcić. Ma do wyboru studia stacjonarne lub niestacjonarne. Ta druga opcja zadedykowana jest przede wszystkim osobom, które chciałyby zapewnić sobie większą elastyczność w trakcie nauki. Muszą pamiętać jednak o tym, że będą zobowiązane uiszczać opłaty za czesne.
Zdobywana wiedza i umiejętności
Wiedza, jaką zdobywają studenci logopedii ogólnej i klinicznej, dotyczy przede wszystkim systemu językowego. Jest on omawiany zarówno w ujęciu ogólnym, jak i szczegółowym w odniesieniu do logopedii i prawidłowych zasad wymowy. Studenci otrzymują również interdyscyplinarną wiedzę z pogranicza pedagogiki specjalnej czy psychologii.
Największe znaczenie będzie mieć jednak umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy podczas praktycznych działań logopedycznych. Każdy student potrafi bowiem rozpoznać objawy zaburzeń mowy i planować proces jej usprawniania wykorzystując równocześnie dostępne metody terapeutyczne.