Studia na kierunku teologia, opierają się na pogłębianiu studium filozofii – logiki i historii filozofii. W siatce zajęć uwzględniono także wprowadzenie do właściwego studium teologii, historii o początku i rozwoju chrześcijaństwa. Trzonem siatki zajęć jest teologia biblijna oraz systematyczna.
Aby student został dopuszczony do egzaminu dyplomowanego, musi osiągnąć efekty uczenia przewidziane w programie studiów. Warunek ukończenia studiów stanowi otrzymanie pozytywnej oceny przygotowanej przez studenta pracy dyplomowej.
Wykładowcy w trakcie zajęć mają bezpośredni kontakt ze studentami, umożliwiając im lepsze efekty w zdobywaniu wiedzy. Uczestnicy mogą wybrać jedną z dwóch specjalności – teologię nauczycielską oraz ogólną.
W zależności od ścieżki kształcenia, wymagane są obowiązkowe praktyki, których celem jest skonfrontowanie wiedzy zdobytej w trakcie zajęć z wymaganiami rynku pracy. Celem praktyk jest oswojenie studentów z kulturą pracy.
Typ i tryb studiów:
Studia na kierunku teologia możemy podzielić na:
1. Typ
-
jednolite studia magisterskie.
2. Tryb:
-
studia stacjonarne,
-
studia niestacjonarne.
Zdobywana wiedza i umiejętności
Uczelnie w Katowicach na kierunku teologia, kształcą absolwentów, którzy wykazują się rozbudowaną wiedzą w zakresie podstawowych dyscyplin teologicznych. Obserwują i interpretują zjawiska społeczne, analizując ich powiązania z różnymi obszarami aktywności pedagoga i katechety.
Wykorzystują pogłębioną wiedzę teoretyczną w ramach pedagogiki i psychologii w odniesieniu do teologii. Analizują i interpretują problemy edukacyjne oraz katechetyczne. Korzystają z metod, procedur i dobrych zasad etyki zawodowej do realizowania zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej i katechetycznej z zastosowaniem nowoczesnych strategii edukacyjnych.
Projektują plan własnego rozwoju zawodowego, dokonując analizy swoich działań pedagogicznych i katechetycznych. Dobierają i tworzą materiały oraz środki dydaktyczne w zależności od potrzeb uczniów.
Animują i monitorują realizację zespołowych działań edukacyjnych swoich podopiecznych. Pracują z dziećmi mającymi specjalne potrzeby edukacyjne – w tym również z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi.
Absolwent zna historię Kościoła, zasady ewangelizacji czy działań charytatywnych Kościoła katolickiego. Prowadzi dialog ekumeniczny czy międzyreligijny. Wie, w jaki sposób przygotować konspekt czy scenariusz do prowadzenia lekcji religii.
Samodzielnie wyszukuje oraz analizuje informacje. Korzysta przy tym z różnych źródeł oraz formułuje na tej podstawie krytyczne sądy teologiczne. Przygotuje odmienne prace pisemne oraz wystąpienia ustne w języku polskim oraz wybranym języku obcym.