Zasady rekrutacji na rok 2025/2026

Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu rekrutacja 2025/2026

Opracowanie zawiera zasady rekrutacji na studia w roku akademickim 2025/2026 w Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu. W zestawieniu znajdziesz informacje na temat rekrutacji na poszczególne kierunki studiów, przeliczniki punktów, przedmioty maturalne brane pod uwagę w procesie kwalifikacji, limity miejsc oraz terminy rekrutacji 2025.

 

Załącznik nr 1 do Uchwały nr 237/2024 Senatu AWF w Poznaniu z dnia 25.06.2024 r.

Warunki, zasady i tryb rekrutacji

§ 1

  1. W Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu rekrutacja na studia składa się z postępowania kwalifikacyjnego oraz procesu decyzyjnego w sprawie przyjęcia na studia.

  2. Rekrutację przeprowadzają komisje rekrutacyjne, o których mowa w § 14.

  3. Wyniki postępowania rekrutacyjnego są jawne.

  4. Rekrutacja prowadzona jest odrębnie:

    1. dla obywateli polskich,

    2. dla cudzoziemców.

§ 2

  1. Na studia pierwszego stopnia/jednolite magisterskie podstawą przyjęcia są:

    1. wyniki egzaminu pisemnego ze świadectwa dojrzałości lub innego dokumentu, o którym mowa w art. 69 ust. 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

    2. opcjonalnie – wyniki egzaminu /egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika, w przypadku kandydatów na kierunek Turystyka i Rekreacja oraz kierunek Dietetyka, którzy nie przystępowali do egzaminu z przedmiotu dodatkowego na egzaminie maturalnym (zgodnie z wykazem z załącznika nr 3),

    3. zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza uprawnionego do badań profilaktycznych (Medycyny Pracy) o braku przeciwskazań do podjęcia nauki na wybranym kierunku w Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu,

    4. oraz wynik z egzaminu artystycznego na kierunku Taniec w Kulturze Fizycznej.

  2. Kandydaci, będący laureatami i finalistami olimpiad przedmiotowych stopnia centralnego mają pierwszeństwo przyjęcia na wszystkie kierunki studiów prowadzone w Uczelni.

  3. Na studia drugiego stopnia podstawą przyjęcia są:

    1. dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia/jednolitych magisterskich,

    2. zaświadczenie o średniej arytmetycznej ocen z całego toku nauczania studiów pierwszego stopnia/jednolitych magisterskich,

    3. oraz zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza uprawnionego do badań profilaktycznych (Medycyny Pracy) o braku przeciwskazań do podjęcia nauki na wybranym kierunku w Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu.

  4. Obywatele polscy, którzy ukończyli szkołę średnią za granicą, mogą ubiegać się o przyjęcie na studia pod warunkiem posiadania zalegalizowanego lub opatrzonego apostille świadectwa dojrzałości.

  5. Kandydaci wymienieni w ust. 4 podlegają postępowaniu rekrutacyjnemu na tych samych zasadach, co pozostali obywatele polscy.

  1. Obywatele polscy, którzy ukończyli szkołę wyższą za granicą, mogą ubiega

  2. się o przyjęcie na studia drugiego stopnia pod warunkiem posiadania zalegalizowanego lub opatrzonego apostille dyplomu lub innego dokumentu ukończenia uczelni za granicą wraz z suplementem do dyplomu.

  3. Kandydaci wymienieni w ust. 6 podlegają postępowaniu rekrutacyjnemu na tych samych zasadach co pozostali obywatele polscy.

  4. Osoba, która posiada status studenta lub status osoby wpisanej na listę studentów na dany kierunek studiów, poziom i profil studiów nie może dokonać zapisu i być przyjęta na ten sam kierunek studiów, poziom i profil studiów.

  5. Kandydaci z niepełnosprawnościami ubiegający się o przyjęcie na studia podlegają postępowaniu w sprawie przyjęcia na studia na tych samych zasadach, co pozostali kandydaci.

  6. Kandydatom z orzeczeniem o niepełnosprawności komisja rekrutacyjna może indywidualnie dostosować kryteria egzaminacyjne na poszczególnych etapach postępowania kwalifikacyjnego.

§ 3

  1. Postępowanie kwalifikacyjne prowadzone jest na podstawie list rankingowych.

  2. Listy rankingowe tworzone są na podstawie łącznej liczby punktów uzyskanych przez kandydatów w postępowaniu kwalifikacyjnym.

  3. Na podstawie list rankingowych następuje zakwalifikowanie do przyjęcia na studia kandydatów, którzy uzyskali najwyższą liczbę punktów.

  4. Listy rankingowe zawierają informacje o końcowym wyniku uzyskanym przez kandydatów w postępowaniu kwalifikacyjnym.

  5. Kandydaci zakwalifikowani do przyjęcia na studia zobowiązani są do wpisu na studia poprzez złożenie kompletu wymaganych dokumentów. Termin złożenia kompletu wymaganych dokumentów określa zarządzenie, o którym mowa w § 13 ust. 5 pkt. 1). Niespełnienie powyższego obowiązku będzie traktowane jako rezygnacja z podjęcia studiów.

  6. Warunkiem dokonania wpisu jest pozytywna weryfikacja przez pracownika dokonującego wpisu:

    1. tożsamości kandydata,

    2. kompletności dokumentów dostarczonych przez kandydata,

    3. zgodności znajdujących się w nich danych z danymi podanymi na koncie elektronicznego systemu rekrutacyjnego.

  7. Przyjęcie na studia następuje w drodze wpisu na listę studentów.

  8. Wpis na listę studentów następuje z chwilą ogłoszenia Uchwały przez Komisję rekrutacyjną o przyjęciu kandydatów zakwalifikowanych na studia oraz podpisania przez przewodniczącego Komisji indywidualnych protokołów osób przyjętych w wyniku przeprowadzonego postępowania rekrutacyjnego.

  9. Uchwała o przyjęciu na studia zostaje podana do wiadomości publicznej.

  10. Indywidualne protokoły z postępowania rekrutacyjnego są dołączane do akt osobowych studenta.

  11. Decyzje o nieprzyjęciu na studia podpisuje przewodniczący Komisji.

  12. Od decyzji Komisji przysługuje prawo do odwołania do Rektora w terminie14 dni od daty otrzymania decyzji. Zaleca się, aby kandydat wskazał naruszenie zasad, warunków i trybu rekrutacji, które w jego przekonaniu miało miejsce.

  13. Od decyzji administracyjnych wydawanych przez Rektora służy wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

§ 4

  1. Cudzoziemcy biorą udział w procesie rekrutacyjnym na studia na tych samych warunkach i zasadach co obywatele polscy.

  2. Dla cudzoziemców sporządza się oddzielne listy rankingowe.

  3. Zasady przeliczenia ocen na punkty określa załącznik nr 2 do Uchwały.

  4. Decyzję administracyjną o przyjęciu cudzoziemca na studia wydaje Rektor.

§ 5

Obywatelom polskim, którzy ukończyli szkołę średnią za granicą oraz cudzoziemcom posiadającym zagraniczne świadectwo maturalne lub inny dokument, o którym mowa w art. 69 ust. 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, w przypadku braku wyniku z języka polskiego na świadectwie maturalnym, uwzględnia się język urzędowy kraju, w którym został wydany dokument pozwalający na podjęcie studiów

§ 6

  1. Rejestracja kandydatów na wszystkie kierunki studiów prowadzona jest za pośrednictwem uczelnianego elektronicznego systemu rekrutacyjnego, z którego korzysta Uczelnia. Rejestrując się, kandydat wpisuje niezbędne dane osobowe, załącza zdjęcie w formie elektronicznej, podaje stopień, kierunek i tryb studiów, na który zamierza zostać przyjęty oraz informacje wymagane w rekrutacji na poszczególne studia, o których mowa w załączniku nr 2 lub 3 do Uchwały.

  2. Zakładając konto w elektronicznym systemie rekrutacyjnym, kandydat wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celu przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego, oraz na potrzeby dokumentowania przebiegu studiów. Brak wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych uniemożliwia wzięcie udziału w postępowaniu rekrutacyjnym. Cofnięcie zgody na przetwarzanie danych osobowych w toku postępowania jest równoznaczne z rezygnacją z ubiegania się o przyjęcie na studia i powoduje umorzenie postępowania.

  3. Kandydat ponosi pełną odpowiedzialnoś za niewprowadzenie danych lub wprowadzenie danych niepełnych, błędnych lub fałszywych, a także za wynikające z tego skutki.

§ 7

  1. W postępowaniu kwalifikacyjnym brani są pod uwagę tylko kandydaci, których rejestracje zostały potwierdzone.

  2. Dla uzyskania potwierdzenia rejestracji należy wnieść opłatę rekrutacyjną.

  3. Potwierdzenie rejestracji następuje z chwilą zaksięgowania opłaty w elektronicznym systemie rekrutacyjnym w wyznaczonym do tego terminie.

  4. Opłaty rekrutacyjne księgowane są wciągu 2 dni roboczych od dokonania opłaty.

  5. Opłatę rekrutacyjną pobiera się odrębnie za każdy kierunek z osobna. Dla każdego kandydata wyznaczany jest odrębny, unikatowy numer rachunku bankowego przeznaczony wyłącznie do wniesienia opłaty rekrutacyjnej.

  6. W przypadku nieuiszczenia opłaty na wybrany kierunek studiów, kandydat nie jest brany pod uwagę w postępowaniu kwalifikacyjnym.

§ 8

  1. Jeżeli w postępowaniu kwalifikacyjnym uwzględniane są wyniki egzaminu, kandydat otrzymuje informację o sposobie przeprowadzenia egzaminu, miejscu, dacie oraz godzinie egzaminu za pośrednictwem swojego elektronicznego konta rekrutacyjnego.

  2. Nieprzystąpienie do egzaminu w wyznaczonym terminie skutkuje wykluczeniem z kwalifikacji.

§ 9

Od kandydatów na studia pierwszego stopnia/studia jednolite magisterskie wymagane są następujące dokumenty:

    1. ankieta osobowa ze zdjęciem - wydrukowana z konta rejestracyjnego kandydata i podpisana,

    2. kserokopia świadectwa dojrzałości - oryginał do wglądu,

    3. zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów przy uwzględnieniu zagrożeń wynikających z zaję

    4. w warunkach szkodliwych, uciążliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia - wydane przez lekarza uprawnionego do przeprowadzania badań profilaktycznych (medycyny pracy),

    5. laureaci lub finaliści olimpiady przedmiotowej – kserokopia odpowiedniego zaświadczenia – oryginał do wglądu,

    6. kandydat niepełnoletni - oświadczenie przedstawiciela ustawowego o wyrażeniu zgody na podjęcie studiów przez podopiecznego (wzór – dokument nr 1 do załącznika nr 1). Na podstawie tego dokumentu niepełnoletni kandydat może podpisać ankietę osobową, oświadczenie o zapoznaniu się i akceptacji warunków odpłatności za studia, a na kolejnych etapach starać się o miejsce w akademiku lub przyznanie pomocy materialnej,

    7. kandydat może otrzymać dodatkowe punkty za:

      1. na kierunkach: Turystyka i Rekreacja oraz Dietetyka, kandydaci którzy nie przystępowali do egzaminu z przedmiotu dodatkowego na egzaminie maturalnym - kserokopia dyplomu zawodowego lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika albo świadectwa potwierdzające kwalifikacje w zawodzie ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie nauczanym na poziomie technika (zgodnie z wykazem z załącznika nr 3) - oryginał do wglądu,

      2. na kierunkach: Wychowanie Fizyczne, Sport, Taniec w Kulturze Fizycznej, Turystyka i Rekreacja, Dietetyka, Fizjoterapia - zaświadczenie o posiadanej klasie mistrzowskiej międzynarodowej, klasie mistrzowskiej lub pierwszej klasie sportowej, wystawione przez Polski Związek Sportowy z wykazu Ministerstwa Sportu i Turystyki. Zaświadczenie musi być podpisane przez: prezesa lub wiceprezesa związku lub sekretarza generalnego lub szefa wyszkolenia i zawierać dokładną datę uzyskania klasy, podstawę nadania klasy (wraz z opisem osiągnięć), rodzaj dokumentu, w którym ogłoszono nadanie klasy przez właściwy związek sportowy (komunikat) oraz termin jego ważności,

      1. na kierunkach: Wychowanie Fizyczne, Sport, Taniec w Kulturze Fizycznej, Turystyka i Rekreacja, zaświadczenie o posiadanej drugiej klasie sportowej, wystawione przez Wojewódzki Związek Sportowy z wykazu Ministerstwa Sportu i Turystyki. Zaświadczenie musi być podpisane przez: prezesa lub wiceprezesa związku lub sekretarza generalnego lub szefa wyszkolenia i zawierać dokładną datę uzyskania klasy, podstawę nadania klasy (wraz z opisem osiągnięć), rodzaj dokumentu, w którym ogłoszono nadanie klasy przez właściwy związek sportowy (komunikat) oraz termin jego ważności,

      2. na kierunkach: Wychowanie Fizyczne, Sport, Taniec w Kulturze Fizycznej, Turystyka i Rekreacja, zaświadczenie z Polskiego Związku Sportowego z wykazu Ministerstwa Sportu i Turystyki o aktualnej licencji sportowej,

      3. na kierunku Taniec w Kulturze Fizycznej:

        • zaświadczenie z Polskiej Federacji Tańca o posiadanej klasie tanecznej S, A, B. Zaświadczenie musi być podpisane przez: prezesa lub wiceprezesa Federacji lub sekretarza generalnego lub szefa wyszkolenia i zawierać dokładną datę uzyskania klasy, podstawę nadania klasy (wraz z opisem osiągnięć), rodzaj dokumentu, w którym ogłoszono nadanie klasy (komunikat) oraz termin jego ważności,

        • dyplom tancerza zawodowego wydany przez ogólnokształcące - państwowe szkoły baletowe, niepubliczne szkoły baletowe posiadające uprawnienia,

        • eksternistyczne dyplomy Związku Artystów Scen Polskich,

        • tancerze posiadający udokumentowaną pracę tancerza w instytucjonalnym, profesjonalnym teatrze lub zespole,

        • poświadczenie zdobytych pierwszych miejsc (solo lub w parze/duecie) na turniejach, konkursach tanecznych.

§ 10

Od kandydatów na studia drugiego stopnia wymagane są następujące dokumenty:

  1. ankieta osobowa ze zdjęciem - wydrukowana z konta rejestracyjnego kandydata i podpisana,

  2. kserokopia dyplomu ukończenia studiów – oryginał do wglądu,

  3. zaświadczenie o średniej ocen ze studiów pierwszego stopnia,

  4. zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów przy uwzględnieniu zagrożeń wynikających z zaję

  5. w warunkach szkodliwych, uciążliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia - wydane przez lekarza uprawnionego do przeprowadzania badań profilaktycznych (medycyny pracy).

§ 11

Od cudzoziemców wymagane są następujące dokumenty:

  1. ankieta osobowa ze zdjęciem - wydrukowana z konta rejestracyjnego kandydata i podpisana,

  2. w przypadku studiów pierwszego stopnia/jednolitych magisterskich - kserokopia świadectwa dojrzałości lub świadectwa dojrzałości i zaświadczenia o wynikach egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów zalegalizowane lub opatrzone apostille - oryginały do wglądu,

  3. w przypadku studiów drugiego stopnia – kserokopia dyplomu ukończenia studiów pierwszego stopnia zalegalizowanego lub opatrzonego apostille - oryginały do wglądu,

  4. zaświadczenie o średniej ocen ze studiów pierwszego stopnia,

  5. wszystkie dokumenty sporządzone w języku innym niż polski powinny być przetłumaczone na język polski przez:

    1. polskiego tłumacza przysięgłego (wpisanego na listę tłumaczy przysięgłych polskiego Ministerstwa Sprawiedliwości),

    2. tłumacza przysięgłego z UE (jeżeli w danym kraju funkcjonuje instytucja tłumacza przysięgłego),

    3. konsula RP właściwego dla państwa, na którego terytorium lub w którego systemie prawnym wydano dokument,

    4. akredytowane w Polsce przedstawicielstwo dyplomatyczne lub urząd konsularny państwa, na którego terytorium lub w którego systemie prawnym wydano dokument,

  6. dokument potwierdzający znajomość języka polskiego na poziomie B2 wydany na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,

  7. zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza uprawnionego do przeprowadzania badań profilaktycznych (medycyny pracy) o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów, przy uwzględnieniu zagrożeń wynikających z zaję

  8. w warunkach szkodliwych, uciążliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia,

  9. opcjonalnie - przypadku kandydatów kierowanych na studia decyzją ministra – imienne skierowanie wydane przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej lub inną jednostkę wyznaczoną przez Ministerstwo Edukacji i Nauki,

  10. skany w/w dokumentów powinny być dołączone do indywidualnego konta elektronicznego systemu rekrutacyjnego w wyznaczonym terminie.

§ 12

  1. Informacje dotyczące procesu rekrutacyjnego są przekazywane kandydatom za pośrednictwem elektronicznego systemu rekrutacyjnego. Kandydat zobowiązany jest do bieżącego odczytywania informacji przekazywanych za pośrednictwem elektronicznego konta rekrutacyjnego oraz strony internetowej Uczelni i ponosi odpowiedzialność za skutki wynikające z niedopełnienia tego obowiązku.

  2. Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu nie bierze odpowiedzialności za niemożność rejestracji spowodowaną awariami sieci internetowej, przeciążeniem serwerów, itp. W przypadku wystąpienia sytuacji, o których mowa powyżej, kandydat kontaktuje się telefonicznie z Punktem Rekrutacyjnym w Poznaniu lub z Dziekanatem w Gorzowie Wlkp., z zachowaniem terminu rejestracji, z informacją o zaistniałej sytuacji i ustala termin późniejszego zgłoszenia się.

  3. Dołączone dokumenty do elektronicznego konta rekrutacyjnego są weryfikowane przez pracownika.

  4. W przypadku stwierdzenia niezgodności danych, pracownik weryfikujący dokumenty przekazuje informację Komisji Rekrutacyjnej. Odpowiednio do rodzaju i zakresu ujawnionych nieprawidłowości Komisja może skreślić kandydata z listy osób zakwalifikowanych.

§ 13

  1. Limity miejsc na poszczególnych kierunkach studiów stacjonarnych ustala Senat.

  2. Limity zostają ustalone oddzielnie dla:

    1. obywateli polskich,

    2. cudzoziemców.

  3. Rektor podejmuje decyzje w sprawie:

    1. zmian ustalonych limitów przyjęć w celu ich dopasowania do bieżących potrzeb postępowania rekrutacyjnego oraz obowiązujących przepisów prawa,

    2. nieuruchamiania studiów, dla których liczba osób przyjętych jest mniejsza niż ustalony limit przyjęć. Kandydatom jest składana propozycja ubiegania się o przyjęcie na inny kierunek, a w przypadku braku zainteresowania, zwracana jest opłata rekrutacyjna.

  4. Rektor, po bieżącej analizie wyników rekrutacji, może podjąć decyzję o przeprowadzeniu dodatkowego naboru, przy zachowaniu warunków i trybu rekrutacji ustalonych uchwałą Senatu, określając jednocześnie terminarz dodatkowej rekrutacji treścią zarządzenia.

  5. Rektor w odrębnych zarządzeniach ustala:

    1. szczegółowe terminy procesu rekrutacyjnego na studia pierwszego, drugiego stopnia oraz jednolite studia magisterskie w trybie stacjonarnym, do końca marca roku kalendarzowego, w którym prowadzona jest rekrutacja,

    2. termin działania oraz skład komisji rekrutacyjnych i inne warunki przeprowadzenia rekrutacji na studia, niezawarte w Uchwale,

    3. wysokoś

    4. opłat za postępowanie związane z przyjęciem na studia,

    5. odwołanie egzaminów wstępnych, jeżeli warunki epidemiologiczne nie pozwolą na ich przeprowadzenie.

§ 14

  1. Dla potrzeb rekrutacji powołuje się w Akademii:

    1. Komisję Rekrutacyjną w Poznaniu,

    2. Komisję Rekrutacyjną w Filii AWF w Gorzowie Wielkopolskim.

  2. Komisje rekrutacyjne powołuje Rektor odrębnym zarządzeniem.

  3. Do zadań komisji rekrutacyjnych należy w szczególności:

    1. rozpatrywanie wniosków o dopuszczenie do postępowania kwalifikacyjnego w przypadkach wątpliwych, w tym występowanie w tych sprawach do Rektora,

    2. przeprowadzanie egzaminów wstępnych,

    3. przyjmowanie na studia kandydatów w ramach limitu miejsc będącego w dyspozycji komisji,

    4. współpraca z pracownikiem Punktu Rekrutacyjnego w ramach prowadzonych przez jednostkę działań związanych z potrzebami komisji rekrutacyjnych.

  4. Z przebiegu postępowania rekrutacyjnego na dany kierunek studiów sporządza się Uchwały Komisji Rekrutacyjnej.

  5. Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności przynajmniej połowy jej członków. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.

  6. We wszystkich sprawach, nieujętych w niniejszej uchwale, decyzje podejmuje Komisja Rekrutacyjna.

§ 15

Nabór na rok akademicki 2025/2026 będzie przeprowadzony w Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu między 1 maja a 31 października 2025 r.

 

 

Artykuł ma charakter poglądowy. Przed podjęciem jakichkolwiek działań na podstawie uzyskanych informacji z niniejszego serwisu, należy je dodatkowo zweryfikować na stronie uczelni: Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu

Artykuł ma charakter poglądowy. Przed podjęciem jakichkolwiek działań na podstawie uzyskanych informacji z niniejszego serwisu, należy je dodatkowo zweryfikować na stronie uczelni: Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu

Komentarze (0)