Gospodarka przestrzenna w praktyce
Studium podyplomowe „Gospodarka przestrzenna w praktyce” ukierunkowane jest na przygotowanie kadry specjalistów o szerokiej interdyscyplinarnej wiedzy z zakresu gospodarki przestrzennej, a zwłaszcza planowania przestrzennego i urbanistyki. Specjalistów świadomych uwarunkowań przyrodniczych, społecznych i gospodarczych, uwarunkowań wymagających uwzględnienia przy podejmowaniu decyzji przestrzennych na wszystkich etapach planowania i realizacji procesów rozwojowych miast i gmin, ze szczególnym uwzględnieniem lokalizacji nowych inwestycji.
Ukończenie Studium podyplomowego „Gospodarka przestrzenna w praktyce” daje zarówno formalną, jak i merytoryczną podstawę absolwentom do świadomego i odpowiedzialnego sprawowania samodzielnych funkcji w planowaniu przestrzennym. Absolwent będzie posiadał wiedzę i umiejętności, które pozwolą mu uczestniczyć w procesach: projektowania urbanistycznego, planowania przestrzennego w różnych skalach i problematyce dla gmin, miast, i regionów, gospodarowania nieruchomościami i gruntami, programowania rozwoju społeczno – gospodarczego, a także programowania strategicznego i planowania systemów infrastrukturalnych miast i obszarów wiejskich.
Rozwój obszarów wiejskich
Realizacja programu merytorycznego Studiów Podyplomowych „Rozwój Obszarów Wiejskich” poświadczona uzyskaniem świadectwa ukończenia studiów podyplomowych jest gwarantem uzyskania wiedzy z zakresu rozwoju obszarów wiejskich niezbędnej na różnych szczeblach działalności rządowej i samorządowej oraz uzyskania umiejętności występowania o środki finansowe w nowym programie finansowania 2014 -2020 dla Polski.
Odpowiedni dobór kadry zapewni prowadzenie zajęć przez pracowników naukowo-dydaktycznych o wysokich kwalifikacjach dydaktycznych oraz poważnym dorobku naukowym związanym tematycznie z programem prowadzonych studiów. Kadra własna PW jest uzupełniana wykładami ekspertów i specjalistów z innych szkół wyższych oraz innych jednostek.
Systemy informacji przestrzennej
Celem głównym studiów podyplomowych SIP jest zapoznanie słuchacza z podstawami teoretycznymi oraz nabycie umiejętności praktycznych potrzebnych do tworzenia systemu informacji przestrzennej i posługiwania się technologiami SIP.
Sposób realizacji:
1. zapoznanie słuchaczy z:
a) podstawami teoretycznymi SIP,
b) metodami projektowania, tworzenia oraz korzystania z systemów informacji przestrzennej dla jednostek terytorialnych, organizacji, firm itp.
c) nowościami z zakresu oprogramowania i sprzętu dla SIP, zastosowaniami Internetu oraz z infrastrukturą danych przestrzennych (INSPIRE, Geoportal).
2. nauczenie tworzenia baz danych przestrzennych, korzystania z istniejących baz danych, wizualizacji danych przestrzennych, wykonywania analiz przestrzennych.
3. zaprojektowanie i zrealizowanie bazy danych przestrzennych lub małego projektu SIP (projekt dyplomowy).
Program zajęć obejmuje treści z zakresu: podstawy teoretyczne i technologie SIP; źródła danych dla SIP; oprogramowanie dla SIP, Internet; bazy danych przestrzennych; analizy przestrzenne i modelowanie; metody wizualizacji danych i informacji; infrastruktura danych przestrzennych, INSPIRE; statystyka publiczna, rejestry urzędowe; aspekty prawne SIP; przykłady zastosowań SIP; projektowanie SIP, projekt dyplomowy (praca końcowa).
Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli akademickich PW oraz przez ekspertów spoza PW.
Wycena nieruchomości
Studia Podyplomowe z wyceny nieruchomości uprawniają do odbycia praktyki zawodowej i przystąpienia do egzaminu państwowego w celu uzyskania licencji rzeczoznawcy majątkowego. Program nauczania spełnia kryteria określone przez Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 24 czerwca 2014 r. w sprawie minimalnych wymogów programowych dla studiów podyplomowych w zakresie wyceny nieruchomości.
-
Zarządzanie nieruchomościami
Studia podyplomowe z zarządzania nieruchomościami przygotowują do wykonywania zawodu zarządcy nieruchomości. Uczestnicy studiów poznają zagadnienia teoretyczne z zakresu prawa i ekonomii, a także podstawy wiedzy technicznej. Następnie zapoznają się ze specyfiką zawodu zarządcy nieruchomości i zarządzania nieruchomościami w tym przede wszystkim z zasadami zarządzania nieruchomościami mieszkaniowymi i komercyjnymi. Obok wiedzy teoretycznej zdobywają umiejętności praktyczne ważne w codziennej pracy zarządcy nieruchomości.
Studia doktoranckie
Studia III stopnia – doktoranckie na Wydziale Geodezji i Kartografii
Stacjonarne studia doktoranckie na Wydziale Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej są prowadzone w zakresie dziedziny nauki techniczne, dyscyplina - Geodezja i Kartografia. Studia będą zatem przygotowywać do uzyskania stopnia naukowego doktora nauk technicznych w dyscyplinie naukowej Geodezja i Kartografia.
Studia doktoranckie na Wydziale Geodezji i Kartografii PW prowadzone są w oparciu o indywidualny program studiów doktoranckich każdego z doktorantów, określający zadania przewidziane do realizacji w kolejnych semestrach. Indywidualny program studiów doktoranckich może być realizowany przez doktoranta na macierzystym wydziale oraz na innych wydziałach PW, a także w innych jednostkach i instytucjach kształcących doktorantów – w kraju i za granicą. O uznawaniu osiągnięć doktoranta uzyskanych poza macierzystym wydziałem decyduje Kierownik studiów doktoranckich.
W wyniku realizacji indywidualnego programu studiów doktoranckich, obejmującego przede wszystkim prowadzenie działalności naukowo-badawczej, uczestniczenie w życiu krajowego i międzynarodowego środowiska naukowego, w szczególności wspólnoty akademickiej, oraz spełnienia wymagań związanych z przeprowadzeniem przewodu doktorskiego, osoba kończąca studia doktoranckie osiąga następujące efekty kształcenia:
-
ma zaawansowaną wiedzę o charakterze podstawowym dla dziedziny nauk technicznych dyscypliny naukowej geodezja i kartografia oraz dyscyplin związanych z obszarem prowadzonych badań,
-
ma dobrze podbudowaną teoretycznie wiedzę o charakterze szczegółowym, związaną z obszarem prowadzonych badań, obejmującą najnowsze osiągnięcia nauki w obszarze prowadzonych badań, której źródłem są w szczególności publikacje o charakterze naukowym,
-
ma wiedzę dotyczącą metodyki prowadzenia badań naukowych, a także ma wiedzę dotyczącą prawnych i etycznych aspektów działalności naukowej, w tym dotyczącą metod przygotowywania publikacji i prezentowania wyników badań,
-
ma podstawową wiedzę dotyczącą pozyskiwania i prowadzenia projektów badawczych, w tym uwarunkowań ekonomicznych i prawnych realizacji tych projektów,
-
ma podstawową wiedzę dotyczącą transferu technologii oraz komercjalizacji wyników badań, w tym zwłaszcza zagadnień związanych z ochroną własności intelektualnej,
-
ma wiedzę w zakresie metodyki i nowoczesnych technik prowadzenia zajęć dydaktycznych.
-
potrafi efektywnie pozyskiwać informacje związane z działalnością naukową z różnych źródeł, także w językach obcych, oraz dokonywać właściwej selekcji i interpretacji tych informacji,
-
potrafi, wykorzystując posiadaną wiedzę, dokonywać krytycznej oceny rezultatów badań i innych prac o charakterze twórczym - własnych i innych twórców – i ich wkładu w rozwój dyscypliny geodezja i kartografia; w szczególności, potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania wyników prac teoretycznych w praktyce,
-
potrafi dostrzegać i formułować złożone zadania i problemy związane z dyscypliną geodezja i kartografia, w tym - koncepcyjnie nowe zadania i problemy badawcze, prowadzące do innowacyjnych rozwiązań technicznych,
-
potrafi rozwiązywać złożone zadania i problemy związane z dyscypliną geodezja i kartografia, w tym zadania i problemy nietypowe, stosując koncepcyjnie nowe metody, wnoszące wkład do rozwoju wiedzy lub stanowiące nowatorskie rozwiązania o praktycznym zastosowaniu, których poziom oryginalności uzasadnia publikację w recenzowanych wydawnictwach,
-
potrafi w sposób metodologicznie poprawny zaplanować i przeprowadzić własny projekt badawczy, powiązany z działalnością naukową prowadzoną w większym zespole,
-
potrafi dokumentować wyniki prac badawczych oraz tworzyć opracowania mające charakter publikacji naukowych, także w języku obcym, zgodnie z zasadami tworzenia tego typu opracowań, w szczególności zachowując zasady związane z poszanowaniem praw autorskich,
-
potrafi skutecznie porozumiewać się przy użyciu różnych technik w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym, także w języku obcym; ma umiejętność prezentowania w sposób zrozumiały swoich osiągnięć i koncepcji oraz przytaczania właściwych argumentów w dyskusjach naukowych oraz debatach publicznych o różnorodnej tematyce; potrafi poprowadzić dyskusję naukową,
-
jest przygotowany do prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni i innych form kształcenia w sposób poprawny metodologicznie z wykorzystaniem nowoczesnych technik kształcenia.
-
wykazuje samokrytycyzm w pracy twórczej; rozumie i odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, a zwłaszcza śledzenia i analizowania najnowszych osiągnięć związanych z geodezją i kartografią,
-
ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i tworzenia etosu środowiska naukowego i zawodowego,
-
potrafi myśleć i działać w sposób niezależny, kreatywny i przedsiębiorczy, przejawia inicjatywę w kreowaniu nowych idei i poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań;
-
wykazuje inicjatywę w określaniu nowych obszarów badań,
-
rozumie i odczuwa potrzebę zaangażowania się w kształcenie specjalistów w reprezentowanej dyscyplinie inżynierskiej oraz innych działań prowadzących do rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy,
-
ma świadomość społecznej roli absolwenta studiów doktoranckich, a zwłaszcza rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu –informacji i opinii dotyczących osiągnięć nauki i techniki; podejmuje starania, aby przekazywać takie informacje i opinie we właściwy, powszechnie zrozumiały sposób, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia.